צילום אדריכלות נוף

מהי אדריכלות נוף, מאיפה התחילה ומה מהותה היום. איזו סוג בניה שייכת לאדריכלות נוף, ואיך נראית אדריכלות נוף מודרנית בישראל ומספר אספקטים על צילום אדריכלות נוף.

מהי אדריכלות נוף?

אדריכלות נוף נולדה במזרח התיכון כגננות נוף, מעניין נכון? אדריכלות נוף התחילה עם בניית גנים עירוניים במסופוטמיה, לרוב עיצוב גן לבית של מבנה מנהלי, אך גם לארמונות ונכסים מלכותיים, מבנים דתיים ומשרדים ממשלתיים. עסקו בזה היוונים בפיתוח גנים וחללים ציבוריים, אח"כ גלשה לאיטליה וצרפת בתקופת הרנסנס שבה משלבים טבע ואדריכלות, כאשר אחת הדוגמאות הידועות הם גני ורסאי – סגנון מאוד מסודר מבחינה טופוגרפית. כמו כן באנגליה פיתחו גנים אנגליים כשהמטרה היא ליצור מקום רומנטי בטבע שכולל מגרשי דשא, עצים ובריכות מלאכותיות ונופים מלאכותיים. ביפן נוצרה תרבות בניית גנים יפנים שמבוסס על תכונות אסתטיות של היפנים. אדריכלות נוף הוא עיצוב שטחים חיצוניים, מקומות ידועים ומבנים כדי להשיג/להגיע לתוצאות סביבתיות, סוציו-התנהגותיות או אסתטיות. מאופיינת בעיצוב סיסטמתי והנדסה גנרית של מבנים שונים לשימוש בני אדם ומטרות רבות אחרות( סוציו, אקולוגיות, תהליכים בנוף וכו'). ישנם אדריכלי נוף, מעצבי נוף, מתכנני מקום(site), שחזורים סביבתיים, מתכנני פארקים, מתכננים אורבניים, מתכננים של תשתית ירוקה, תכנון ועיצוב של נכס או מקום מגורים (למטרות פרטיות למשל), כולל תכנון וניהול בהגדרה הכללית זה אדריכל נוף. במאה ה 19 תכנון אורבני נהיה דבר מרכזי בערים. השילוב של גננות נוף ותכנון ערים עכשווי נתנו לזה דחיפה. למקצוע של תכנון אורבני נהייה מקצוע בפני עצמו ונוספו לו תחומים נוספים הנדסה אזרחית ומנהל ציבורי. Roberto Burle  שילב סגנון בינלאומי באדריכלות ושתילים ברזילאים מקומיים מה שיצר אסתטיקה חדשה מושלמת בהקשר של צילום אדריכלות נוף. התחום מתפתח גם היום ופותר בעיות בעיצוב חדשני לתכנון, נוף וגן. אדריכל נוף חשוב בשם Ian McHarg הציג לעולם מערכת לאנליזה של שכבות של האתר כדי לגבר הבנה מלאה של נתונים איכותיים של האתר/המקום וזה היווה מקור לתוכנה GIS. לכל נתן לאתר ממד איכותני כמו היסטוריה, הידרולוגיה, טופוגרפיה, צמחייה וכו'. היום התוכנה משומשת לאדריכלות נוף כדי לאנלז חומרים על השטח( משומש גם ע"י מתכננים אורבניים, גאוגרפים ואנשי מקצוע בתחום הטבע והעצים). צילומי אדריכלות

Credit: Halleypo CC BY-SA 3.0C

צילומי אדריכלות

Halley Pacheco de Oliveira, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons

 

דוגמאות של אדריכלות נוף?

חוץ מגני ורסאי היפים, יש דוגמאות נוספות כמו גן בוטני רויאל בלונדון (עם הזכוכיות קמורות) ומבנה מאוד מיוחד- שעל הרקע שלו הצטלמה להקת Pink Floyd  ב 1969 בתחילת קריירה, כמו גם דוגמאות רבות של האדריכל היפני Ando שעליו סיפרתי בוידאו על עבודותיו (בפייסבוק שלי) שגם עסק בתכנון אורבני, בגנים בלונדון בתוך העיר (אגמים מלאכותיים של מים עם עצים שתולים) באמצע הרחבה בעיר כקטגוריה של אדריכלות נוף.

Eluveitie, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons

בעידן של היום, התחום נהיה מאוד סימבולי, במיוחד במבנים ציבורים שמקבלים שם אם ה"יצריה" שווה את זה, למשל  World Trade Center Transportation Hub  בניו יורק (תחנת מעבר רכבת תחבורה) היפהפה של Santiago Calatrava, שגם עליו עברתי באחת הסרטונים בפייסבוק שלי, או ה Vessel שגם הוא נמצא בניו יורק ומזכיר את תבנית של דבורים (אדריכל Heatherwick Thomas), מבנים שמשכו אליהם תשומת לב רבה של תושבי העיר. דוגמה נוספת מאוד ידועה שכולם ראו פעם היא National Mall  ב וושינגטון, מקום מאוד פוליטי, אך גם שומש לסרטים, למשל עם טום הנקס, הפארק כולל את הנחל האורכי, מוזיאונים, גלריות אומנות, מוסדות תרבות, אנדרטאות, פסלים וכו'. דוגמא מהארץ היא "יד ושם" של משה ספדיה, מקום שלא רק שיש לו פן אדריכלי אלא גם נפשי וקשור מאוד להיסטוריה של עם יהודי. דוגמא נוספת ש"מקשרת" טבע של גנים ואדריכלות מאוד מודרנית היא בעיר Chicago -גני Lurie. דוגמא נוספת היא התוצאה של פיגוע והתרסקות המטוסים בבנייני התאומים בארצות הברית, שבעקבותיו בנו את ה אנדרטה ומוזיאון לזיכרון כל המתים בפיגוע. בארץ, יש דוגמא נוספת כמו גן יפני בחולון.
צילום אדריכלות נוף
אדריכלות עכשווית

massmatt, CC BY 2.0 <https://creativecommons.org/licenses/by/2.0&gt; via Wikimedia Commons

צילום אדריכלות נוף

אדריכלות עכשווית, Brent Connelly from Pixabay

Image by David Mark from Pixabay

Image by Mikil Narayani from Pixabay

    השילוב של גננות נוף מסורתית ותכנון ערים ביחד נתנו לאדריכלות נוף משהו חדש ומיוחד וגם הולידו את התחום של צילום אדריכלות נוף. למשל פרט מעניין שהאדריכל Frederick Law Olmsted, שתכנן את הפארק המרכזי בניו יורק הגדיר את המושג אדריכלות נוף בפעם הראשונה אז. כפי שאתם מבינים יש יחסים שונים במשוואה, הגן המרכזי בניו יורק הוא ענק, אך העיר עוד יותר ענקית. אדריכלות נוף מסתכלת גם על היחס בין המבנים לנוף והיחס בין האדם למבנים כסביבה עירונית.

Image by Leonhard Niederwimmer from Pixabay

Image by PublicDomainPictures from Pixabay

אדריכלות מודרנית

מאופיינת בקווים נקיים, עם גבולות חדים ומינימליסטי. אדריכלות מודרנית מאופיינת בבטון או ברזל שמובנה לתכנון עיצוב המבנה. לרוב מונוכרומטי או צבעים עדינים, ורק מספר מצומצם של שתילים, מסודרים בסגמנטים של קווים ישרים לרוב. הנטעים שמשומשים הרבה הם תלויים במדינה, זה יכול להיות אשכרוע, שרכנים או במבו(פחות בארץ), שתילים פשוטים עם צורה נבדלת. בחו"ל הסגנון נפוץ באוסטרליה, שם בונים בתים פרטים בקרבת החוף, והרבה מהמבנים הם מבטון. אחד הספרים בתחום עם דוגמאות הוא Modern Landscape Architecture: A Critical Review (The MIT Press) ע"י Marc Treib.

Image by Vihgnesh Subramaniam from Pixabay

אדריכלות נוף
סגנון באדריכלות

Image by Hands off my tags! Michael Gaida from Pixabay

אדריכלות עכשווית

נוטה להיות יותר טבעית ויותר רכה מאדריכלות מודרנית. מטרתה לעבוד כבר עם מה שיש במקום ומשרפת ע"י הוספת  שתילים, משנה צורות וכו'. באדריכלות עכשווית הקווים העקומים מאוד מקובלים, אלמנטים מעץ קיימים לרוב, ופרחים בהירים בגבולות ושתולים בצורה אסטרטגית. אדריכלות נוף

Image by Dieter Leutert from Pixabay

Image by Marzenna Gaines from Pixabay

דוגמאות של אדריכלות נוף בארץ

דוגמה אחת היא המוזיאון לשואה יד ושם בירושלים. כל המתחם מהווה סוג של אדריכלות נוף, שתולים המון עצים(על שם אלה שנפלו), הכל נמצא במקום טבע על ההר.
צילום אדריכלות נוף
אדריכלות עכשווית

אדריכל: משה ספדיה

צלם אדריכלות: מקס דופלי

החלל האחרון מהווה מעבר שיוצא לכיוון הנוף, המוקף עצים וצמחייה. כצלם ארכיטקטורה, יצא לי לצלם לא מעט מבנים שונים במשך שנים. חלקם אתם רואים בכתבה הזאת וחלקם אפשר לראות בתוך האתר. דוגמה נוספת היא צילום בית ספר. ישנם בתי ספר שאין שם הרבה עבודה של אדריכלות נוף ויש בתי ספר שבהם המבנה עצמו מוקף בעבודה של אדריכל נוף שתכנן שם. כמה דוגמאות של בית ספר שצילמתי עבור אדריכל נוף דוד מנור.

אדריכל: דוד מנור (כולל כל התמונות בהמשך)

 
צילום אדריכלות נוף
גן ילדים מלמעלה
 

צלם אדריכלות נוף: מקס דופלי

צלם אדריכלות נוף
צילום אדריכלות נוף מהגובה
אדריכלות נוף
צילום אדריכלות נוף בבית ספר
  דוגמה נוספת היא מגדל תוצרת הארץ שגם מוקף בעצים מהחזית הקדמית שלו (אדריכל רון ארד ואבנר ישר)
צלם אדריכלות נוף
צילום אדריכלות נוף בכניסה לבניין

אדריכל: רון ארד ואבנר ישר

צלם ארכיטקטורה: מקס דופלי

כשמצלמים מהקרקע, רואים אחרת מאשר מהגובה, נקודת מבט משתנה, ובמקרה הזה, לעומת צילום אותו המגדל מהכביש, רואים עצים ושדרה, אגם מים בהמשך, וכיסאות מעוצבים. אדריכלות עכשווית דוגמה נוספת היא הכניסה למגדל הרמז בתל אביב. יש גינות קטנות עם עצים ואגמונים קטנים.
צילום אדריכלות נוף
צילום אדריכלות נוף בכניסה למגדל
דוגמה נוספת היא מגדל צ'מפיון – בקומה 6 תוכנן אגם עם עצים. צילום אדריכלות נוף

צילום גינות ירוקות לבניינים ומגדלים

דוגמה נוספת היא של בית פרטי, אכן זה לא מבנה ציבורי כמו בדוגמאות הקודמות שיש שם נוף מושקע מטעם העיריה או המזמין. עם זאת, לצד הבית הזה יש פארק וזאת נקודה חשובה למי שגר שם. כאן רואים רק חלק קטן מהגן האורכי שעובר בין הבתים הפרטיים.

צילום אדריכלות נוף

הצילום עצמו לא שונה יותר מדיי מאשר צילום אדריכלות רגיל. הדבר היחיד שצריך להבין הוא איך ה"גנים" משולבים לצד המבנה האדריכלי. כאן אכן צריך להדגיש שתי אלמנטים, הגנים, לרוב חיצוניים הצמודים למבנה או כאלה שמשולבים בתוך המבנה. בשני המקרים, כדי לתעד את המקום כאדריכלות נוף ולא כמשנה/וילה פשוטה, איך שהיא, צריך לתפוס בתמונה אחת גם את הגנים וגם את השתילים/נטעים או פרחים שתוכננו ושתולים במקום כמו גם את המבנה עצמו, אחרת איך נדע, רק לפי התמונה, שזה תכנון של אדריכלות נוף? חובה להראות לפחות חלקית את האלמנטים שנותנים את הזכות לקרוא לזה אדריכלות נוף. למשל, האגפים השונים של יד ושם, שבצורה מאוד חזקה בנויים ומתוכננים לצד העצים השתולים, הצוק והסביבה של ההר. כשיש בתמונה אחת את כל האלמנטים האלה, אנו נבין שזאת אדריכלות נוף. אפשר לצלם אותה באור יום או לקראת שקיעה, אפשר לצלם מהקרקע או מהאוויר, אפשר לצלם עם או בלי אנשים, שיכולים להוות חלק מההקשר למבנה האדריכלי.

תפקיד של צלם אדריכלות בצילום אדריכלות נוף

לצלם אדריכלות יש תפקיד חשוב כשמדובר בצילום נוף מבחינה אדריכלית. הוא עומד מול משימה מעניינת ומאתגרת. זה כבר לא צילום אדריכלות רגיל כשמצלמים מבנה או מגדל. צלם אדריכלות צריך להבין ולראות ולזהות את היופי שאדריכל נוף תכנן ולדעת להעביר את זה בתמונות. אם בצילום אדריכלי רגיל הצלם מתמקד באיך לצלם את בניין או מבנה ציבורי הוא מתמקד רק בבניין והפוקוס הוא על הבניין שאדריכל תכנן. להראות את הבניין באור טוב, להראות את החזיתות השונות שיש למבנה אדריכלי, באור שונה במהלך היום ולזהות זוויות שונות וגם בגבהים שונים, מהקרקע ומהאוויר או מהגובה ממבנה ממול. לעומת זאת, צלם אדריכלות שיש לו משימה לצלם אדריכלות נוף, כמו בדוגמה של מוזיאון יד ושם, שיש שם אלמנטים שונים ומגוונים של אדריכלות נוף. האדריכל תכנן את המבנה בהתחשב בסביבה הצמודה בטבע שחלקו הוא על ה"צוק". כשאתם עובדים במסדרון האחרון שמוביל לנוף, אתם עוברים חוויה, זה משהו מעבר לצילום אדריכלות נוף. צלם אדריכלות

אדריכלות נוף של מבנה ציבורי

זהו קאנטרי בתל-אביב שצילמתי שמוקף בניינים ישנים וחדשים לצידו. לצד הקאנטרי נבנו 2 בריכות עם פרחים, ופינת עצים ולצד שני של השדרה (מצד שמאל) נבנו סככות עם ספסלים. אכן הפואנטה העיקרית היא לתפוס את הנוף הצמוד למבנה, עצים, גנים, צמחייה, בריכות וכו' שראיתם למעלה. נכון, אפשר לצלם בזוויות שונות, עם ובלי אנשים ברקע, טשטוש תנועה למשל, להראות אנשים בסביבה בהתייחס למבנה אדריכלי. צלם אדריכלות צריך לנסות לצלם מהגובה ולתת זוויות שונות נוספות. משחק עם פילטרים או המרה לשחור לבן לפעמים יכולה לבוא בחשבון, העיקר זה להעביר את המסר ואת הסביבה שנמצאת בסמוך למבנה עצמו. אנחנו כבר לא מתמקדים רק במבנה, אלא בסביבתו שהיא חשובה. היא יכולה לשמש למשל ליופי או כפי שראיתם בגן ילידם למעלה, זה משהו שימושי: כל משחקים ומתקנים שמיועדים לילדים. לעומת זאת, גנים שונים ובריכות לרוב משמשות ליופי, וגם זה חשוב. לבן אדם כיף להיות בסביבה שאותה הוא אוהב רק בפן הויזואלי, ואם יש ספסלים וכו' כדי לקרוא ספר, אז זה הופך את האדריכלות נוף גם לשימושית. צלם אדריכלות נוף

מתחם של מדעים , אדריכל: קלטרווה , קרדיט: Pixabay – papagnoc

צלם אדריכלות גם צריך לדעת לתפוס את השעה המושלמת: הדמדומים, זה קורה בדיוק אחרי השקיעה וצריך לתפוס את הדקות המושלמות האלה כאשר האור שיש בתוך המבנה "משתווה" לאור בחוץ. בקלות רבה אפשר להתחיל לצלם מוקדם מדיי או מאוחר מדיי וצלם אדריכלות מיומן ידע לצלם בדיוק בשעה הנכונה. כמובן שבשעה הזאת אפשר לעשות גם חשיפות ארוכות כדי לעשות טשטוש לעננים למשל ולטשטש את המים. במקרה הזה אפשר להשתמש בפילטר שמוריד השתקפויות מהמים שיש בבריכה. כמו כן עניין הקומפוזיציה שצלם אדריכלות תמיד צריך לשמור בראש. ראיתם את התמונה של עיר מדעים של אדריכל ידוע קלטרווה. ישנם מאות זוויות שונות שמהן המבנה הזה יכול להצטלם יפה וזאת רק אחת מהן. הבניין הספציפי גם שומש לסרטים בדיוניים וזאת דוגמה של אחד המבנים הבולטים באדריכלות עכשווית. יש כל כך הרבה "חזיתות קמורות" שונות שצלם אדריכלות יכול לצלם, מדהים. מבחינת זמן, צילום אדריכלות נוף רגיל יתבצע לרוב תוך יום אחד, כאשר הצלם יצלם בשעות הבוקר, אח"צ, ערב ודמדומים. במקרה של מתחם ענק כזה, אפשר להקדיש לזה כמה ימים. ככה צלם ארכיטקטורה יכול לנצל גם מזג אוויר שונה, עם ובלי עננים, אולי עם שלג או יום של גשם, אפילו שקיעות שונות כי כל שקיעה קצת שונה מהאחרת כתלות בעונה בשנה. לסיכום, בצילום אדריכלות נוף הצלם צריך לתעד את הארכיטקטורה בהתחשב באדריכלות נוף שתכנן האדריכל והיא צריכה לבוא לידי ביטוי בצילומים בצורה מחמיאה ובחלק מהמקרים אפילו להעביר רגשות, שזוהי דרגת "על" – מאסטר של הצלם/האדריכל. את הכתבה הזאת כתבתי בעצמי עבורכם, אני צלם אדריכלות ומצלם גם אדריכלות נוף, שמי מקס דופלי ואתם מוזמנים לקרוא כתובת נוספות בנושאי אדריכלות וגם לראות תיק עבודות שלי בעמוד הראשי.