כמה עולה צילום אדריכלות

הכתבה הזאת נועדה לתת מענה שלם לכל הקשור למחירים של צלם אדריכלות. ההתייחסות כמובן היא לא רק למחיר בצורה אבסולוטית, הרי המחיר מושפע מגורמים שונים. אפרט את הגורמים השונים, אתייחס לוותק של הצלם, הקשרים שלו, טכניקות עריכה, צילום יום שלם  או פרויקט חלקי וסוגיות אחרות הקשורות למחיר הצילום. צילום אדריכלות - מקס דופלי

מהם הגורמים שמשפיעים על המחיר

יש מספר מצומצם של גורמים המשפיעים על העלות:
  • ניסיון ורקע של הצלם – כלל ברזל מספר אחד הוא הותק. אם הצלם מתחיל, כנראה שתצליחו לזהות את זה לפי התמונות שלו, לפי הדיבור בשיחת הכרות, לפי פרסומים שלו בפייסבוק או במגזינים. צלם שהתחיל לא מזמן יכול לקחת 1200 ₪ לפרויקט למשל וצלם ותיק יכול לקחת 5000ש"ח לפרויקט.
 
  • איכות הצילומים והקשר למחיר– לאיכות הצילומים יש בדרך כלל קשר ישיר למחיר וגם לותק של הצלם. הצלם הצעיר -איכות הצילומים שלו תהיה ברמה נמוכה יחסית וצלם ותיק, ההפך. לרוב הקשר הזה נשמר, וכמה שהצלם יותר ותיק, ככה גם איכות הצילומים עולה. לפעמים יש מקרים שהצלם דיי מקובע ולא עוקב אחרי טכנולוגיות בצילום, טכניקות צילום וטכניקות עריכה, ואז הותק שלו ישפיע פחות אם בכלל כל האיכות הצילומים.
 
  • מורכבות הצילום – יש פרויקטים מורכבים ויש פשוטים יותר. ככל שפרויקט מורכב יותר שדורש מצלם יותר מאמצים, כך המחיר יעלה וההפך. למשל צילום חלל אחד פשוט ומואר בצורה טובה ע"י אור טבעי לא יצריך כנראה הרבה זמן צילום/עריכה. לעומת זאת פרויקט, שיש הרבה חללים, הרבה קונטרסטים בין האור הטבעי מבחוץ לאור שבתוך החלל, התעסקות עם סטיילינג, בחירת פריימים(תמונות) מדוייקת ידרשו דיוק רב ולפי כך הפרויקט יתומחר אחרת.
 
  • כמות חללים ושטח – יש מצבים בהם צריך לצלם שלושה חדרים והתשלום יהיה יחסית נמוך. עם זאת, וילה עם 8 חללים, מטבח, חדרי שינה, סלון, צילומי חוץ של המבנה ידרשו השקעה יותר ארוכה והמחיר יהיה בהתאם.
 
  • ציפיות ודרישות הלקוח – יש מעצבות שרוצות לשמור על אותנטיות, למשל שהתמונות לא יהיו יותר מדיי מלוטשות, והן ירצו להשאיר מזגן או שקע במכוון כדי שיראה אמיתי ולא כהדמיה, ויש מעצבות שירצו ריטוש מלא של שקעים, מזגנים, כבלים וכל אלמנט שלא קשור לעבודת עיצוב – מה שדורש מצלם לעבוד יותר זמן בעריכה, גורם שמשפיע על מחיר הסופי. יתכנו ציפיות אחרות, למשל מעצבת שתרצה צלם שעובד עם מגזינים או צלם מפורסם, מן הסתם המחיר שלו יהיה גבוהה. ציפיות של כמות שעות צילום יכולה גם לעלות או להוריד את המחיר. דרישות לצלם גם פרטים קטנים ומלא תמונות, שידרשו אח"כ גם עריכה, יעלה את המחיר. ציפיות נמוכות עם זאת, יקטינו את המחיר, למשל מעצבת שרוצה צילום עם אור טבעי ותסתפק בעריכה בסיסית יקטין את המחיר
 
  • ציפיות תשלום קודמות – זה פרמטר שיכול להשפיע באופן עקיף על המחיר. למשל, אדריכל או מעצבת שרגילים לעבוד במחיר 2000 ₪ ליום , יהיה להם לא קל לקחת צלם שלוקח 4000 ₪, אלא אם הצלם זה נותן ערך כלשהו שהצלם שהם רגילים לעבוד ב 2000 ₪ לא נותן, למשל איכות תמונות ברמה אחרת או קשרים נוספים שהם מחפשים. כמו כן, אם צלם אחר לוקח 1000 ₪ , כנראה שאותו לא ייקחו, הרי שהם יפחדו שהצלם יקלקל ולא יפיק את התוצאות להם ציפו, הרי שהשקיעו ביום צילומים, תיאמו עם דיירים, ארגנו סטיילינג, בזבזו יום מעבודה וכו'. ציפיות מחיר קודמות יכולות קצת להשפיע על המחיר של צלם, לשני הכיוונים.

ממה מורכב המחיר

מחיר של צילום מושפע ממצלמות איכותיות שהצלם מביא, מעלויות הבלאי של ציוד צילום וציוד עזר, שימוש במחשב ותוכנות עריכה. שימוש בתאורת פלאשים שהצלם משתמש בה יכול לייקר את המחיר. מחיר מורכב גם מזמן ריטוש שהצלם משקיע בעיבוד תמונות. כמו כן המחיר מורכב מכמות שעות עבודה, אינטנסיביות של עבודה וכמה הצלם צריך לכסות באותו היום וכמה לערוך בהמשך, המרחק שצריך לנסוע עד הפרויקט, האם נדרש לעשות צילומי תדמית לאדריכל או מעצבת, ציפיות אחרות שהצלם לא יודע עליהם ורק הלקוח יכול להגיד לו כמו עריכות מיוחדות שהצלם לא עושה או הפקת סרטון. צילומי תדמית של האדריכל/מעצב פנים לא נכנסים לחישוב. התשלום לרוב הוא על צלום אדריכלי ולא צילומי פורטרטים. לכן, אם אתם רוצים לקבל גם צילומי תדמית, קודם יש לוודא שהצלם יודע לצלם אנשים וגם שהוא מעוניין בכך, כי לרוב הצלם מכוון לצלם אדריכלות. כמו כן, אם ביקשתם והצלם הסכים, יש לשלם על כך ולא לצפות לקבל את זה בחינם ושהצלם גם יעשה עריכה על הדרך. אלה שעות עבודה שהצלם צריך להיות מתוגמל עליהם.  

איך יתרמו הצילומים?

הצילומים המקצועיים שתקבלו מצלם יכולים למשוך לעסק שלכם לקוחות נוספים. הרי שכל חברת בנייה, אדריכל, מתווך וכו' משווקים לא רק בעזרת טקסט, אלא משתמשים בתמונות של הנכס, אותו בניין, בית או מגדל שמשווקים אותו באתר של החברה, בברושורים מודפסים, שלטים, רשתות חברתיות, פרסומות בגוגל וכו'. כל צילום של פרויקט חדש משווק את המעצבת בצורה הכי טובה, הרי זה מראה עד כמה מעצבת כישרונית ועד כמה עבודת עיצוב שלה איכותית והצילומים יכולים רק להחמיא לזה. כמו כן צילומים איכותיים, שמרגישים בהם אווירה ששורת, תחושה נעימה של מקום להיות בו, יכולה להתגלגל לכתבה במגזין שעוסק בעיצוב פנים למשל, וזה משהו שכן תורם למעצבת פנים. פרויקט כמו בית פרטי שצולם בצורה מיטבית, שמראה את היכולות של האדריכל, ידע באסתטיקה וניסיון בתכנון, יכול להיות מפורסם במגזינים של אדריכלות, וזה יכול לשווק את חברת אדריכלות ולמשוך אליה יותר לקוחות מתעניינים. גם כשתשתמשו ברשתות חברתיות, עם מלל מתאים, ציון ספקים שונים שעבדתם איתם על הפרויקט, חושף אתכם בצורה עוד יותר רחבה מאשר רק האתר, שם נמצאים גם לקוחות פוטנציאלים שלכם. חברות בניה, מתווכים וקבלנים גם יכולים ליהנות מהצילומים, למשוך לקוחות חדשים עם הצילומים שעשו לפרויקט שלהם במיוחד עם לקחתם צלם אדריכלות מקצועי, אחד שלא עובד בזול אבל מספק "סחורה" שתשווק אתכם, כדי שאנשים שיראו, יתרשמו מאוד מפרויקט שעשיתם, לעשות להם חשק לרצות גם כזה.  

הדברים שהצלם צריך לקחת בחשבון ולהתחשב בהם

אם מדובר בצילום בית או דירה, חשוב מאוד שצלם ינסה להעביר "אווירה" השוררת במקום, הרי שזה מקום שמיועד לאנשים שמתגוררים בו. הריהוט והצורה בה הוא מסודר, הסטיילינג שהשקיעו בו, המטבח יפה ושימושי , חדר שינה שנעים להיות בו, כל זה משרה אווירה ורגש שאפשר להעביר דרך התמונה. הצלם צריך לקחת בחשבון את מושג האסתטיקה . למרות הניגודיות בין אסתטיקה לפונקציונליזם של הדברים, הצלם יכול להראות את שניהם. דברים שמבטאים יופי ואפיונם. הנראות האטרקטיבית ומעניינת של מבנה אדריכלי או עיצוב פנים, מורכבת מגודל, צורה, טקסטורה, צבע, באלאנס בין האובייקטים, איחוד, קונטרסט, סימטריה, פרופורציה בין אובייקטים, תבנית, דקורציה, המרחב, תבנית וקונטקסט של הדברים. הצלם צריך להראות ולהדגיש את האלמנטים האפשריים של האסתטיקה. הכוונה של האדריכל גם חשובה, שהצלם צריך לקחת בחשבון. אם הצלם יגיע לצילום בלי להכיר את האדריכל, בלי להכיר את הכוונות, המסר והשפה העיצובית שרצה להעביר, הצילום יהיה כללי מדיי. עם זאת, הצלם ששוחח עם אדריכל והאדריכל שיתף אותו בפונקציונליזם (דברים שימושיים) ובדברים אסתטיים שתכנן, הצלם יצלם את המבנה במחשבה אחרת, כשהפריימים יצאו אחרים, עם קונטקסט לכוונות של אדריכל שהיו לו בתכנון. מעצבת פנים ואדריכל עובדים עם לקוחות שבאים אליהם עם רצונות ומחשבות של איך הם רוצים שהפרויקט שלהם יהיה. אדריכל פנים יתכנן את הפרויקט לפי הרצונות של הלקוח ועבור צרכי הלקוח ולכן הצלם צריך לבדוק מה בעצם הלקוחות רצו, דברים שחשוב להתמקד בהם.  

סוגי מבנים אותם אפשר לצלם

ישנו גיוון רב מה אפשר לצלם, בניין ציבורי כמו עירייה או מוזיאון או משכן לאומנויות, בית פרטי, מסעדה, מרפאה, משרד הייטק, דירה רגילה, בניין מגורים, מגדל, אולם תצוגה, בניין דופלקס, צימר או בית אירוח, אולם כנסים, גשרים ציבורים, מבני בנייה כמו הקמות גשרים, הקמות ושלבי בנייה, מפעלים, אולמות ספורט, אולמות אירועים, היכלים (להופעות) וכו'.

כמה עולה צילום אדריכלות למבנים באירופה?

מחירי צילום אדריכלי עבור מבנים באירופה יכולים להשתנות בהתאם למספר גורמים. המחיר משתנה בהתאם למקום ,מספר השעות של הצילום, דרישות נוספות כמו עריכת תמונות ורישוי תמונות. בדרך כלל, מחירי הצילום בתחום האדריכלות יכולים להתחיל בכמה מאות יורו ולעלות עד לאלפי יורו עבור צילומים מתקדמים ומקצועיים. על פי הסטנדרטים המקובלים, מחיר הצילום נקבע בהתאם למספר השעות של הצילום והעריכה, תנאי הצילום (כולל אור, זווית צילום וציוד נוסף), פרטי הפרויקט ותנאים נוספים. חשוב לזכור שכל צלם וחברה מקצועית יכולים להציע מחירים שונים בהתאם לניסיון, מוניטין ותחרות בשוק. בקיצור, מחירי צילום אדריכלי עבור מבנים באירופה יכולים להשתנות מאוד. מומלץ ליצור קשר עם צלם אדריכלי מקצועי על מנת לדון ולהגיע להסכמה בנוגע למחירים ותנאים ספציפיים עבור הפרויקט שלך.

חסרונות של צלם/ת זולה

ישנם מספר חסרונות לצלם שכזה. הוא לא ישקיע באותה המידה כמו שצלם מיומן יעשה. הצלם הזול לפעמים יעסוק בכמה תחומים בו זמנים, שאין ביניהם קשר אך יש יוצאי מן הכלל, כשהצלם טוב במספר תחומים (שהם משותפים). לצלם זול אולי גם אין אתר, מה שמצביע על חוסר רצינות. איכות הצילומים של צלם שמשקיע היא אחרת מצלם זול, שלאו דווקא תוכלו להשתמש בצילומים שלו לשיווק הפרויקט שלכם. צלם זול לא יצליח לתפוס את הזוויות שיראות הכי טוב בפריים הסופי, אולי יכוון מצלמה בזוויות קצת משונות, יצלם לא מהגובה האופטימלי, יעוות את הפינות, לא ידע לתקן/לא ירצה לתקן בעיות שיש בתמונה ולרטש אותה כמו שצריך, לא ישקיע בציוד פלאשים או מרככים שונים, לא יבין טוב בתאורה, לא ידע לבחור שעות אופטימליות לצילום, לא ידע לעשות לו"ז בתכנון זמני צילום, יצלם הרבה שעות (מה שאפשר לצלם בחצי מהזמן) עד שתתייאשו או שיצלם מעט מאוד שיחסר לכם כמות תמונות שרציתם, וזה לא נגמר בזה.

המחירון

טווח מחירים- הערך הנמוך מתייחס לצלם בתחילת דרכו וערך גבוהה למישהו ידוע וותיק ומנוסה או כתלות בדרישות הלקוח. המחירים מתייחסים לצילום ועריכה. במחירים הנמוכים לא תהיה עריכה או שהיא תהיה בסיסית. במחירים גבוהים, העריכה תהיה מושקעת. הערך הנמוך מתייחס גם לפחות שעות צילום, הערך הגבוהה ליותר שעות צילום או יום שלם. המחיר הנמוך יתייחס למעט תמונות למסירה לרוב.  
טווח מחירים כללי 500-7000 ₪
מחיר לשעת עבודה 200-600 ₪
צילום דירה למעצבת פנים 1600-3500 ₪
צילום בית פרטי/וילה לאדריכל או מעצבת פנים 1500-7000 ₪
צילום משרד 1500-2000 ₪
צילום כל סוג נכס 600-2500 ₪
צילום דירה להשכרה 900-1300 ₪
צילום חלקי של מספר חדרים 700-1500 ₪
חצי יום צילום כ 60% מהמחיר המלא
יום צילום שלם 1500-5000 ₪
שעת עריכה 150-200 ₪
צילומי תדמית לאדריכל/מעצבת פנים 200-1000 ₪

שאלות נפוצות

מהו הזמן שלוקח הצילום ?

הצילום לוקח בדרך כלל בין 4-8 שעות לפרויקט קטן או לפרויקט שלם.  יש מקרים בהם צריך לעשות כשתי תמונות, משהו פשוט ואז הזמן שיכול לקחת זה עד שעה.

כמה זמן לוקח הריטוש ?

הריטוש יכול לקחת בין מספר שעות ליום שלם, כתלות במספר התמונות שהצלם בחר לרטש וגם בסוג הריטוש. במידה וזאת עריכה בסיסית, שכוללת קרופ נכון, קווים ישרים, באלאנס לבן נכון, בהירות – העריכה הזאת יכולה לקחת בין שעה לשעתיים. אך אם מדובר על עריכה כבדה, כמו הורדת אלמנטים שלא תורמים לעיצוב פנים( הורדת שקעים, כבלים, מזגן) או הריטוש אלמנטים שלא תורמים לנראות מבנה אדריכלי (כבלים, מכוניות ברקע, עמודי תאורה, סימני כביש, רקונסטרוקציה) אז הריטוש ייקח בין 6 ל 8 שעות, שוב כתלות בכמות התמונות שהצלם מרטש בצורה כזאת מוקפדת.

כמה תמונות יצאו וכמה יקבל הלקוח?

ביום הצילום הצלם יכול לבצע 100-300 תמונות פר פרוייקט. חלק מהתמונות שצולמו לחשיפות כפולות (2,3,5,7,9 חשיפות) ישמשו לחבור לתמונה אחת ולכן הכמות הכוללת לא מצביעה על כלום. כמו כן הצלם גם יסנן תמונות לא מוצלחות. בסופו של דבר יכולות להיות בין 10-50 תמונות מנצחות. הכמות הזאת היא מספקת כדי לשווק את הפרויקט שלכם.

איך נשלחים הקבצים?

לרוב דרך לינק לענן להורדה. מה קבלים? אני נוטה לתת שתי גרסאות. גרסה אחת היא לאתר אינטרנט שלכם – תמונה קלה יחסית לטעינה שעדיין שומרת על האיכות שלה בפורמט web. גרסה שנייה היא לדפוס – תמונה כבדה עם הרבה דאטה ואיכות.

מהי הרזולוציה שאותה אקבל?

בעידן הדיגיטלי אין הרבה משמעות לרזולוציה. כל מצלמה היום מפיקה לפחות 20 מגה פיקסל, וזה מספיק לכל המטרות, גם כדי להדפיס שלט חוצות על עזריאלי. באחת ה"מחקרים" הדפיסו תמונה ממצלמה של 6 מגה פיקס על גודל של 10  מטר והיא הייתה נראית מצוין, כיוון שהכל תלוי ביחס, בין המרחק שלכם מהתמונה והגודל שלה.

איזה בקשות לשינוים/תיקונים ישנם?

יתכן ויש צורך לעשות שינוים קטנים שלא נאמרו לצלם בשיחת תיאום ציפיות. אם אלה תיקונים קטנים, הצלם יכול לעשות אותם ללא תשלום. אם מדובר על שינוים רציניים או עריכה שלא הוסכם עליה מראש, יש מחיר בטבלה של עלות שעת עריכה. הצלם יציין כמה זמן יכול לקחת לערוך. יש עריכות מיוחדות שאפשר ליידע עליהם את הצלם מראש כדי שזה יכנס לתמחור מראש. בנוסף לעירה של הסרת שקעים, כבלים ומזגנים יש עריכות משונות. למשל רקונסטרוקציה שעליה הצלם צריך לגבות כסף נוסף. למשל, הצלם נשלח לצלם בניין, והוא לא גמור או שיש ערמות חול בצמוד לבניין, או שלא הספיקו לנקות שאריות של חומרי בנייה, או שלא ניקו את הפרקט וכו' או העלמת אנשים שהיו בפריים- מצבים בהם הצלם יצטרך להתמודד איתם ולעשות רקונסטרוקציה (אם זה מתאפשר) לקחת טקסטורה ממקום צמוד ולהתאים ולהשתיל אותה למקום הבעייתי, שמסתיר את הרקע שלנו. למשל פח אלומיניום שמוסתר בגלל כלי עבודה או ערמות חול, כאשר אפשר "לקחת ממקום אחר" ולהדביק בצורה ובאותה זווית. לעיתים ההשתלות האלה מסובכות שדורשות מיומנות רבה מאוד וזה ישפיע על מחיר.

איזה זכויות שימוש מקבלים?

לצלם באופן הטבעי ומתוקף החוק יש את זכויות היוצרים היותו צלם (מי שצילם). הזכויות שכן מדברים עליהם אלה הן זכויות שימוש. כשהצלם מקבל כסף הוא בעצם מקנה ללקוח זכויות שימוש. איפה? לרוב לא מגבילים ונותנים אפשרות להשתמש בכל מקום. מה שכן, אם אתם החלטתם שבנוסף לפרסום באתר שלכם ורשתות חברתיות תרצו להריץ פרסומות, הצלם רשאי לגבות מחיר יותר גבוהה, כי אופן השימוש שלכם הוא יותר מאסיבי. הצלם רשאי להשתמש בתמונות שצילם עבורכם לתיק עבודות שלו במטרה להראות את רמת הצילום שלו ללקוחות פוטנציאלים הבאים אחריכם.

מי נותן קרדיטים?

מתוקף החוק, יש חובה מוסרית לתת לצלם קרדיט. באיזה אופן יינתן הקרדיט, זה ההסכם בין הצלם לבין המזמין. למשל קרדיט בצורת תיוג או שם הצלם עם אתר אינטרנט שלו. כמו כן, נהוג שגם הצלם יציין את האדריכל כשהוא מעלה תמונות נבחרות, בין אם באתר או ברשת חברתית. כדאי שתדברו על זה עם צלם. לרוב אם הצדדים מרוצים, אפשר להחמיא אחד לשני, זה טוב לשני הצדדים. ישנם לא מעט מקרים שלמרות שהצלם מזכיר במייל לגבי הקרדיט, דבר מאוד חשוב, ואפילו עקרוני, כי זאת יצירה של צלם (בלי קשר לכסף ששילמתם) זה יכול לפגוע קצת בצלם אם אתם שוכחים על כך.

האם מותר שימוש של צד ג'?

סוגיה לא פשוטה. בעקרון זה ההסכם מול צלם. לרוב, הצלמים מגבילים שימוש של צד ג' לשימוש בתמונות. הרעיון דיי פשוט. אם ספק כלשהו (חברת שטיחים, חברת מטבחים או חברת קרמיקה) רוצה להשתמש בתמונות שצילום הצלם, בצורה מסחרית, היא לא אמורה להשתמש בתמונות האלה בחינם. אין סיבה שאדריכל או מעצבת פנים שילמה לצלם וצד ג' יקבל שימוש בחינם. זה לא פר כלפי אותו אדריכל ומעצבת פנים שכן שילמו על הצילום. צד ג', אם אהב את התמונות, ורוצה להשתמש למטרות מסחריות, צלם לשלם על זה.

מועד התשלום ומהן תוספות תשלום?

גם כאן ההסכם הוא מול הצלם אשר מצלם צילום אדריכלות. יש הגובים את התשלום ביום בצילום ויש כאלה שנותנים זמן, שבועיים – חודש ומוכנים לחכות. יש צלמים שיכולים לקחת מקדמה וזה לגיטימי ואת השארית כשהם מוסרים חומרים. לדעתי, מקדמה ושארית שלתשלום של עד שבועיים אחרי מסירת תמונות סופיות נראית דיי הוגנת.  

עלות של צילומי אדריכלות, גורמים הנוספים המשפיעים על מחיר עם דוגמאות

אחרי שכבר ראיתם את המחירים בטבלה, ארחיב כאן כמה נקודות חשובות בצילום אדריכלי ואיך זה משפיע על מחיר.  בצילום בניינים למשל בסביבה אורבנית יש כל מיני מגבלות. למשל,  בית שיש צורך לצלם אותו אך הוא לא בודד בסביבה, שזה המצב האידיאלי. קורה הרבה פעמים שהוא בנוי בתוך שטח שלצידו יש כל מיני בניינים מסביבו או עצים, שבעצם מגבילים את הצילום. איך זה קשור לצילום אדריכלות ומחיר? בכך שלפעמים המגבלות האלה מאפשרות רק חצי יום צילום או אולי ¾ יום צילום, כי הזוויות האחרות לא אפשריות. אני ארחיב. צילום אדריכלות

בית שבנה היזם בשכונת מגורים קיימת

למשל בית שרצתה לצלם חברת נדל"ן. לא רק שמשני צידי של הבניין יש בניינים סמוכים, השמאלי "דבוק" אליו. זה היה מאוד מאתגר. כלומר מקדימה שלו יש 3 זוויות צילום. אחד שצילמתי מהחזית מהגובה, השניה בזווית 45 מעלות ושלישית מימין באלכסון. צילום בתים אז הצלם יכול לקחת בחשבון את המורכבות של הפרויקט וזה יכול להשפיע על המחיר. ואם אין גישה לצלם את הבניין אז אולי צריך להביא רחפן. איש רחפן עם ניסיון ורישיון מרשות תעופה היא אופציה מעולה למקרים כאלה.

צילום חזית אחורית של בניין

צילום נכס

במקרה הזה של בניין, הצלחתי לצלם ממרפסת של דירה של בניין מאחורה משני זוויות שונות.   כמו כן צילמתי חזית אחורית באלכסון מהבניין ממול. כמובן שלא תמיד זה מתאפשר, לפעמים פשוט המרחקים בין הבניינים כל כך קצרים שאפילו להטיס רחפן שם זה בעיה, כי יתכן ולא יכנס לו לפריים כל הבניין בשלמותו. אומנם יש טכניקה להתגבר על כך אבל זה מסבך את הדברים כשיש בניינים מאוד סמוכים.  במקרה הזה כן הצלחתי לעלות לכמה נקודות אסטרטגיות חשובות, וזה לא מספיק להיות צלם אדריכלות טוב, צריך שיהיה לבן אדם גם תקשורת טובה עם אנשים, לא כל אחד יכניס לבית שלו מישהו זר שבא אליהם פתאום. לכן, עניין התקשורת בינאישית במקרה הזה הייתה סופר חשובה, אחרת פשוט לא הייתי מקבל רשות לצלם מדירה של מישהו. מה עוד משפיע על מחיר של צילום אדריכלי? כמובן שצלמי אדריכלות גם צריכים לערוך את התמונות, וגם זה יכול להשפיע על המחיר שהצלם יציע לכם. אני פגשתי אדריכל שיש לו ציפיות עריכה של אדריכלים עולמיים עם דרישות מטורפות ומאידך חברות יזמות/קבלניות לא תמיד מבינים בהבדלים בעריכה וזה גם לא חשוב להם ולכן המחיר של צילום ארכיטקטוני יכול להיות יותר זול במקרה הזה, כלומר מאוד תלוי בציפיות הלקוח. צילום מבנים יכול להיחשב גם כצילום נכסים, הרי שהבניין שראיתם למעלה הוא נכס לכל דבר. למשל צילום גשר הוא צילום ארכיטקטוני של מבנה ציבורי, זה לא בדיוק צילום נכסים. עם זאת צילום בניין מגורים, שאפשר לקנות, להשכיר, להשקיע וכו' זה כן צילום נכסים ולרוב קהל היעד של צילומים אלה הוא לא אדריכלים אלא חברות יזמות, בניה ונדל"ן.    

מחיר צלם לשעה

האם יש דבר כזה? כן, יש צלמים שיתמחרו את הצילומים שלהם שעתי, והמחיר יכול לנוע באזור 250 ₪ לשעה, למרות שלרוב התמחור הוא פר יום צילום או פר פרויקט. מה ההבדל? יש פרויקטים שיכולים לדרוש גם שני ימי צילום מסיבות שונות: אולי הפרויקט גדול ומצריך שתי הגעות- למשל לצלם בניין בתאורת ערב, כשיש רק 10 דקות עור טובות, תתאפשר זווית אחת או שתיים, ואם רוצים לצלם באור הזה מזוויות נוספות, צריך להגיע בעוד יום נוסף בזמן הדמדומים ולהשלים או לצלם כל היום, ולכן המחיר יהיה פר שני ימי צילום, למרות שזה רק פרויקט אחד.  אולי יהיו כאלה שיתמחרו את היום הנוסף פר שעות, למרות שבצילום אדריכלי יותר נהוג לקחת פר פרויקט. מחיר פר פרויקט יכול לכלול בתוכו גם שני ימי צילום, וזה משהו שהצלם יגדיר. הוא יכול לתת הצעה ליום צילום או לצילום לפרויקט והמחיר יהיה שונה אם יש צורך ביותר מיום אחד או ההפך, אם הצילומים ימשכו פחות מיום צילום, זה יכול להוזיל את העלות. למשל הסטנדרט זה 8 שעות צילום ושעות נוספות הן בתשלום נוסף. אך אם הפרויקט דורש רק חצי יום צילום, התמחור יהיה נמוך יותר מאשר יום צילום שלם. דוגמה של צילום בניין של עבור חברת נדל"ן ויזם בניה צילום בית מרחפן

צילום בניין לפני קבלת טופס 4

אתם רואים כאן כמה דברים, מצד ימין יש שטח פנוי שהתאפשר לצלם רחפן לצלם באלכסון. למטה רואים עדיין גדר ושלטים שאסור להוריד אותם עד קבלת טופס 4, לכן העלנו רחפן בנוסף לצילומי קרקע שעשיתי. המורכבות היא שמאחורה יש עצים ובית פרטי,  שלא אפשרו לצלם נורמלית את הבית. כמו כן, מצד שמאל אתם רואים עוד בית פרטי צמוד, כלומר גם בזווית שמאלית היה קושי לצלם, ולכם רק מספר זוויות מצומצם התאפשר. אז לפעמים כשיש כביכול פחות זוויות לצילום, אבל זה יכול דווקא להגדיל את המחיר, כי אז צריך להוסיף איש רחפן, וגם לנסות לקבל גישה לבתים ממול כדי לנסות לתפוס את הבניין בשלמותו. צילומי רחפן לבית הבית הפרטי שראיתם בתמונה הקודמת משמאל עכשיו נמצא מימין בפריים. הקושי שהוא כמעט בכל הזוויות יסתיר קצת מהבניין שאותו היה צריך לצלם. כלומר גם צילומי רחפן יהיה לא פשוטים. אתם רואים גם עצים מאחורה הבניין שמסתירים את הבניין מאחורה ולכן יש זוויות צילום שלא יתאפשרו, הכל תלוי מיקום והסביבה בה ממוקם המבנה.

כמה עולה יום צילום

אני לא אדבר על יום צילום כללי עבור כל נישות של צילום, אלא אתמקד ספציפית בצילום אדריכלי. יום צילום באדריכלות יכול לנוע מ 2500 עד 7000, כתלות בוותק של צלם, רמה מקצועית, שם וכו'. אבל בנוסף להבדלים במחיר יהיו גם הבדלים בתוצאות. יש לקוחות (חברות בניה, קבלנים, יזמים, חברות נדל"ן) שאולי הציפיות שלהם יהיו יותר נמוכות ואז המחיר יהיה על הצד הנמוך. עם זאת אדריכל שדורש רמה הכי מקצועית של עריכה יעלה את המחיר של צלם. כשאתם פונים לצלם, תגידו מה הציפיות שלכם ברמת העריכה, וכך צלם אדריכלות יכול לדייק יותר טוב את המחיר שלו. צילום נכסים יכול לקדם את מי שמשווק אותו, למשל יזם ולכן הוא כן צריך צילום מקצועי של בניין. צילום נכס מרחפן

צילום נכס – תמונה של חזית אחורית

זהו צילום מרחפן, והוא לא צילום אדריכלי נקי כי אין כאן קווים ישרים. אכן , צילום בחרפן של נכס יהיה הכי טוב אם יצולם בערך מגובה האמצע של הנכס, אבל כמו שציינתי גם כאן הייתה בעיה, יש בניין צמוד מתחת לרחפן ולכן היה צריך לצלם מלמעלה בזווית אלכסונית כלפי מטה.

מה עוד משפיע על עלות של יום צילום?

כמו שציינתי רמת העריכה של צילום אדריכלי, אראה לכם דוגמה של צילום נכס אחר. זוהי תמונה לא טובה, לא מחמיאה של צילום חזית אלכסונית של נכס אחר של חברת נדל"ן. יש פה כבלים של חשמל, עמודי חשמל מרובים, בניין צמוד מצד ימין. אבל בצילום חכם ואם צלם מכיר את הטריקים השונים, יכול להעלים את הבעיות שיש בזווית מסוימת. צילום נכס ליזם נדל"ן אותו הבניין צולם בשעה הדמדומים. כדי להסתיר את הגדר, צילמתי בצורה מיוחדת שמאפשרת להסתיר את הגדר שעוד לא הורידו, כי המבנה בבניה. בצילום נכון ובעריכה נכונה, לא רואים לא את הכבלים, לא את עמודי חשמל ולא את הגדר הלא יפה של בנייה, אלא רואים דווקא את היופי של תנועה מכוניות בשעת הדמדומים. אז כל מיני טריקים כאלה שצלם אדריכלות מכיר, יכול לעלות את המחיר ליום צילום, אבל זה ערך שאתם מקבלים, משהו שצלם רגיל לא היה בכלל מתאמץ לעשות, הרי זה דורש להישאר באתר יום שלם, לבדוק ולבחון זוויות שונות ולהישאר עד שעות הדמדומים המאוחרות, כי רק אז זה יתאפשר, כי הגדר הלבנה בצילום תהיה הדומיננטית וכן תהיה בפריים.  

מחיר של צילום בתים

כשמדברים על צילום בתים אפשר להתכוון לכל מיני סוגי מבנים והעלות של צילום מבנה זה או אחר תשתנה. אפרט כמה סוגי צילום בתים
  • צילום בית פרטי – חוץ או פנים
  • צילום בית- בניין מגורים עם כמות דירות
  • צילום דירה פרטית בתוך הבית
  • בניין משרדים (אומנם לא הכי קרוב לבית אבל זה מבנה שנועד למטרה מסחרית)
מה שכן, צילום בתים זה בטוח לא בקטגוריה של צילום מגדל רבי קומות וזה גם לא צילום מבנה ציבורי וגם לא קליניקה פרטית למשל. בהמשך הכתבה אצרף פרמטרים שונים שמשפיעים על מחיר של צילום בתים, יש כאלה שישפיעו במידה קטנה ויש כאלו שישפיעו במידה ניכרת בעלות צילום בית, סה"כ 9 מרכיבים שונים ולאו דווקא שכולם משפיעים על המחיר.

צילום בנייני משרדים

אתחיל מהסוף. צילום בניין משרדים, לא בדיוק בית, אלא מבנה למטרת השכרה לחברות, ארגונים ועצמאים. אצרף כמה תמונות של בתים שונים. צילום אדריכלות של בניין משרדים

צילום בניין משרדים (במקרה הזה צילום נכס), עריכה בטכניקת HDR

צילום בניין משרדים הוא צילום נכס לכל דבר, זאת השקעה למטרת רווח. המחיר לצילום בניין משרדים גם נע באותו אזור כמו צילום יום שלם שדיברתי עליו קודם למעלה, כי זה דורש לבחון זוויות שונות, לעלות לבניינים שונים, סמוכים וכאלה שנמצאים מרחוק, לבקש גישה לצלם מהגג וכו', זאת עבודה ליום צילום שלם. כמו כן, לא לשכוח שיש עוד יום עריכה.

צילום בית (מגורים)

דוגמה אחרת היא צילום בית מגורים אבל בית הוא יכול להיות גם מלון בוטיק קטן, שהוא גם מבנה שלדעתי אפשר להגדיר כבית, רק שהמטרה שלו היא לארח תיירים לעומת דיור רגיל. אבל מבחינת צילום אדריכלי, זה כמעט אותו הדבר. נתחיל מדוגמאות, אצרף כמה צילומי בתים שונים בערים שונות צילום בית לאדריכל

תמונה של בית ברמת גן שבנה היזם בשת"פ עם אדריכל

זהו בניין שצולם מגובה ואפשר לחשוב שצולם מרחפן, אך זה לא המקרה. זה צולם ממרפסת של בית ממול. אותו בניין צולם גם מהקרקע וזאת דוגמה טובה לצילום בתי מגורים. צילום ארכיטקטורה

בית שצולם מהקרקע מהגן הצמוד לבניין

אפשר לנצל זוויות שונות כדי לצלם את אותו הבניין. כמו כן, כדאי לנצל גם תקריבים חשובים כדי להדגיש אלמנטים שונים חשובים של בניין.

תקריב של מרפסת

כניסה ללובי עם צמחייה וגינון בכניסה לבית

דוגמה נוספת של בית מגורים. כצלם ארכיטקטורה, אני לא רק מצלם מהקרקע וזה ערך מוסף שאני מביא איתי. אם מצלמים מהקרקע, רואים את כל המכוניות ליד הבית וזה חלק ניכר מהפריים. לעומת זאת, אם אני עולה לגובה(בניין סמוך) או עולה לסולם  בגובה 5 מטר, אני מקטין את הדגש על המכוניות, פחי אשפה וכל דבר שנמצא על הקרקע. צילום אדריכלי של בית למגורים כיוון שהבניין עוד לא אוכלס ויש אתר בנייה, הייתי צריך להחשיך את החלק התחתון של התמונה ולהוריד מנוף ברקע. למשל משהו מגניב, טריק שצלמי אדריכלות מנוסים יודעים לעשות זה לצלם בצורה כזאת שתאפשר להוריד דברים בפריים שהם לא טובים. כמו שאתם מבינים כל טכניקה שאני מזכיר פה שצלם אדריכלות יודע לעשות, יש לזה השפעה ישירה על המחיר של צילום אדריכלות של בתים. צלם מתחיל לא ידע להתעסק עם כל הדברים האלה. צילום בניין לצד אתר בניה אותו הבניין שראיתם קודם רק מהחזית השמאלית שלו ואתר בניה צמוד שמאוד מקשה על צילום.

צילום בתים ובניינים

אחרי עריכה אפשר לקבל תוצאה כזאת, זה אותו הפריים רק חיתוך, הורדת בהירות והורדת המנוף, טכניקה שצלמי אדריכלות מנוסם יודעים ומביאים לכם ארך מוסף בכך.    

מרכיבים עיקריים של עלות צילום אדריכלי

לסיכום, מחיר של צילום אדריכלי מושפע ממרכיבים אלה
  • מורכבות הצילום
  • כמות התמונות הסופיות שיש לצלם ולספק
  • רמת העריכה שדרושה
  • תוספת של ספקי צד ג' כמו רחפן עם רישיון של רת"א
  • מרחק נסיעה עד הפרויקט
  • גודל השטח הפנימי אם מדובר על צילום אדריכלות פנים/ כמות חללים
  • זמן מושקע בצילום אדריכלות (יום שלם/חלק מהיום/ שני ימים)
  • רצון של שימוש של ספקי צד ג' בתוספת מחיר
  • כמות הגעות
מילה אחת לגבי רחפן. היום הרבה אנשים מטיסים רחפן לבן בגזרת העיר. קודם כל אסור לכם, יש סט כללים מאוד ברור איפה אפשר להטיס. אתם יכולים לעשות את זה רק בטבע ולא מעל אנשים. בגזרת העיר יש צורך ברישיון של רת"א, לשמור על גובה מסוים, לבקש אישור מרשות מקומית של תעופה – לתאם מול המפעיל האווירי. ככה זה אמור לעבוד, אחרת אתם מסתכנים בלהפיל רחפן על ראש של בן אדם ואין לכם ביטוח כמו שיש לרחפן עם רישיון. עלות צילום אדריכלי מושפעת גם משימוש של ספקים צד ג' יכול להיות למשל  קבלן או חברה שעשתה חיפוים/שיש/זכוכית על המעטפת החיצונית המבנה. זאת יכולה להיות חברת אלומיניום שהרכיבה אלומיניום על שלד המבנה, ספקי נגרות וכו' שרוצים גם להשתמש בתמונות לצרכים השיווקיים שלהם. לרוב הצלם מחליט איזה תמונות הן הטובות ביותר -מסנן אותם ואז עורך. לוקחים בחשבון כמו תמונות שהמזמין רוצה לקבל. אחד יבקש 5 טובות ולקוח אחר יבקש את כולן או כמות של כמה עשרות, שצריך לערוך וזה משפיע על מחיר, אומנם לא על צילום אבל על עלות עבודה סופית. כמו כן רמת העריכה מאוד חשובה, אם זה נכס למכירה/השכרה הלקוח הפרטי לרוב לא דורש הרבה, אל מה אם הלקוח דורש רמת עריכה מאוד גבוהה? זה משפיע על מחיר, שתי דוגמאות של זה. אחת ראיתם קודם, זה בניין שבו היו כבלים של חשמל והיה צריך להוריד כבלים אחד אחד בעריכה, את עמודי החשמל וכו' ולהשלים את הבניין וזה משפיע על מחיר צילום בתים. דוגמה נוספת היא כזאת. בניין שצולם מרחפן ויש כלבים של חשמל. תמונת רחפן של בניין בזמן בנייה תמונת רחפן לפני עריכה אבל יש המון מה לרטש כאן, כולל הכבלים. צריך להחליט מראש, אם זה בניין שהוא לפני סיום, מה עושים עם כל חומרי הבניה, משאירים איך שזה אור מרטשים. האופציה הנוספת היא לקחת מישהו שעוסק בהדמיות ולשתול קרקע של דשה, להחליף גדר בחצר עם עצים נמוכים וכו'. דוגמה נוספת לפני ואחרי בניין של בית ספר, אמנם לא בית אבל יש להבין את העקרון, כי זה יכול להיות אותו מקרה גם בצילום בית. צילום אדריכלות אתם רואים לא מעט שינוים בתמונה הזאת: כמות האנשים בצד ימין ירדה, פתקים לבנים על הבניין רוטשו, ההילה מהאור בצד שמאל של המנה ירד, אנשים עוברים גם רוטשו, הבן אדם שנכנס לתוך המנה ירד, הצבע של העץ בצד שמאל של המנה הובהר, האור בתוך החלל הימני הוגבר לבהיר יותר, הצבע אור מהפנסים בצד שמאל תחתון של הפריים היה אדמדם ובעריכה גם האדמומיות ירדה וכפי שאתם מבינים אין לזה סוף כמה אפשר להמשיך עוד לרטש, למשל להוריד את כלי האופניים/קורקינטים שעמדו ליד הכניסה. עכשיו יש לכם מושג יותר טוב מהם הגורמים השונים המשפיעים על צילום אדריכלות של כל סוגי בתים ומבנים.   כמות הגעות גם משפיע על מחיר צילום של בתים ומבנים. למשל, ביום הצילום הבית עוד לא הושלם, יש עוד עבודות קבלן, הגינה עוד לא מוכנה לצילום אבל הצלם כבר בא והזמינו אותו הוא כבר צילם את הבית. אם לא סוכם מראש ולא נאמר לצלם, זה לגיטימי שצלם יקח תוספת מחיר על הגעה נוספת כדי לצלם כשיסתיימו השלמות בבניין. דוגמה אחרת למשל יכולה להיות תאורת לדים, לפעמים ולא פעם כשצילמתי אדריכלות של בית או מבנה, יצא לי להיתקל שביום הצילום חלק מהלדים לא עובדים, או מהבהבים ואז הלך הצילום של הערב ויש צורך להגיע שוב. אם הצלם הגיע והוא בא בידיעה שהכל עובד ואז בגלל תקלות הוא צריך להגיע שוב, זה דורש ממנו זמן נוסף להגיע, לצלם ולערוך שוב.

בעיית לדים

עריכה של אדריכלות

תיקון של לדים בעריכה

במקרה הזה הייתי צריך לעשות השלמה מלאכותית של לדים ולתקן את הצבעים השונים, כיוון שלא סידרו את זה לקראת יום צילום. זה יכול לקרות גם בצילומי עיצוב פנים כשיש תאורה וזה יכול לקרות בצילומי אדריכלות של בניין משרדים כמו בדוגמה שצירפתי, לכן תדאגו לסדר את התאורה לפני הגעת הצלם, כדי לא לגרום לו לגבות מחיר נוסף על עוד הגעה. לסיכום, סקרתי את הגורמים השונים המשפיעים על מחיר של צילום אדריכלות אני מקווה שנהניתם לקראו את הכתבה באתר שלי. בכבוד, מקס דופלי – צלם אדריכלות ועיצוב פנים