צילום מבנים ובניינים

מהו התחום של צילום מבנים ובמה מתאפיין, מיהם הלקוחות שצריכים צילום בניין ולאיזה מטרות משומשות התמונות, איזה יתרונות התצלומים האלה נותנים ללקוח, קשיי צילום, ומהם ההבדלים בין צילום מבנה למגדל או משרד? בואו נחקור את תת תחום הזה ביחד ונראה דוגמאות.

תיחום מבנים ואפיונם

צילום מבנים ובניינים לרוב יהיה מבנה הנדסי לא רב קומות, אם בכלל. יתכן  שזה יהיה מבנה ללא קומות אך בתוך המבנה יתכנו כל מיני מפלסים שונים או חללים שגובה שונה. ייתכן והמבנה הוא נמוך וזה פנטהאוז או וילה פרטית שמתאפיינים לרוב בקומה או שתי קומות. בית פרטי גם נכנס תחת הקטגוריה הזאת. כמו כן, מבנים ציבורים שיכולים לשמש גם לאירועים או לביקורים של אומנויות ומחולים, כמו משכן לאומנויות גם נכללים. עם זאת יש קטגוריה של מגדלים, שזה בניין רב קומות, כמו מגדל שרונה או משה אביב, מגדל השחר IBM, מגדל אטריום שהם רב קומתיים וצורת בניה והקונסטרוקציה שלהם, תקנים קצת אחרים, התמודדות עם רעידות אדמה וכו' מגדירה אותם כמגדלים. ההתייחסות שלי לבניין ומבנה היא כזאת שכן מבדילה בין בניין למגדל, כי אכן קיימים הבדלים לא רק מבחינת כמות הקומות. להלן דוגמאות של צילום מבנים ובניינים. צילום מבנים ובניינים

צילום בניין מגורים ברמת גן

צילום מבנים ובניינים

צילום בניין מגורים ברמת גן.

לבניינים השגרתיים יש לרוב מעלית והבניין הוא לא רב קומות( כ 10 קומות)

צילום מבנה ציבורי: מוזיאון עיצוב חולון. אדריכל: רון ארד. צילום אדריכלות: מקס דופלי

למשל מוזיאון העיצוב בחולון הוא נראה כמבנה אחיד, אך בפועל, כשנכנסים אליו פנימה יש מפלסים שעולים אליהם בהדרגה ומגיעים לחללים שונים. אם מסתכלים מבחוץ אז רואים שחלק שמאלי של המבנה הוא כמו אליפסה וחלק ימני יש לו צורה שדומה למשולש מעוגל. כמו כן אני רואים שהוא בנוי מ"סלילים" שיושבים אחד על השני ויוצרים את המבנה.

משכן לאמנויות הבמה אשדוד. אדריכל: חיים דותן צלם ארכיטקטורה: מקס דופלי

המשכן באשדוד, שבחזית שלו יש זכוכית ענקית הוזהר בלילה, שייך גם לקטגוריה של מבנים. אין כאן קומות כמו בבניין שגרתי. עם זאת יש גם חלל ענק קדמי ויש את החלק האחורי שנועד להעברת תכני תרבות, כמו הופעות, מחולים וכו'. הצרורה של משכן של אשדוד היא צורת לוויתן, כלומר יש מבנים שגם מראש מתכננים להם איזושהי צורה חיצונית שדומה למשהו מהעולם החי.

מדרגות שמובילות למפלס של כניסה לתוך האולם.

צילום מבנה ציבורי: אגף חדש של מוזיאון תל אביב

זהו מבנה ממש יפה ולא רק מבחוץ. החוץ שלו מורכב ממשולשים, מרובעים ומלבנים מוטים, הוא לא אחיד כמו "קופסה" אלה שיש לו הרבה facets, כלומר צלעות בכיוונים וזוויות שונות עם משולש חזק באמצע. המבנה מבחנים גם לו יש מפלשים שונים, דרגנוע ועליות שתוכננו לעבור ברגל כדי להגיע למפלס האחר.

עלייה בזווית למפלס עליון. אדריכל: סקוט כהן. צלם אדריכלות פנים: מקס דופלי

צילום מבנים ובניינים

דרגנוע בין מפלסים שונים בתוך המוזיאון

צילום מבנה: מרכז וואהל

זהו בניין וואהל שנמצא צמוד לאוניברסיטת בר-אילן, ולא סתם הוא שם. זהו מרכז כנסים בעיקר, ותוכנן ע"י אדריכל בינלאומי דניאל ליבסקינד. גם במקרה הזה המבנה הוא לא מבנה פשוט, אלא שיש לו צלעות בזוויות שונות, עלייה למרפסת מצד אחד, ובפנים חלל ענק להעברת כנסים, שהעלייה אליו היא מהמפלס הכניסה. למרכז יש חללים שונים נוספים להעברת כנסים וחללים שמשמשים לאמנות. בעיקר יש אולם אודיטוריום וכנסים.

אולם כנסים אודיטוריום

צילום מבנים ובניינים

חללים נוספים להתכנסויות

מיהם הלקוחות שצריכים צילום בניין

הלקוחות של צילומי בניינים הם לרוב משרד אדריכלות או קבלן, כלומר אנשים שעומדים מאחורי תכנון ובניית הבניין. משרד אדריכלות יצטרך תמונות אלה כדי להראות את המבנים האלה בתיק עבודות שלהם באתר, לשווק את הפרויקט וכו'. הקבלן כמו כן ירצה לשים אצלו באתר כאחד הפרויקטים שסיים. במידה וזה בניין משרדים, גם חברת בנייה יכולה לרצות להשתמש בתמונות האלה כאחד הפרויקטים שלהם. צילום מבנים ובניינים

צילום בנייני המדע – בניין משרדים בנס ציונה. משרד אדריכלות: וי5. צלם אדריכלות: מקס דופלי

בניין משרדים הזה מורכב משני חלקים כאשר האמצע זה הלובי וכניסה לבניין ומעליו יש מרפסת. לצד הבניין אתם רואים שדרה של מעבר עם עצים שתולים ודשה. כל מי שעסק בתכנון, בניה, עיצוב כמו גם יזם, שבעצם רק יזם את הפרויקט יכול לרצות תמונות אלה, שיכולים לקדם את החברה.

לאיזה מטרות משמשות התמונות של בניינים ויתרונות שהן נותנות

יזמים וחברות בניה וקבלנים הרבה פעמים משתמשים בהדמיות. אמנם זה משהו חיובי כשהפרויקט עוד לא מוכן אך הם לא תמיד משקיעים בצילום של אחרי הפרויקט וצר שכך. אפשר לחשוב שהפרויקט שיזמו או תכננו או בנו לא מעניין אותם כיוון שכבר גרפו את הכסף על העבודה שלהם. יזמים וחברות בניה חוטאות בזה, וכשרואים שרק ההדמיות נשארו גם לאחר בניית הפרויקט זה יכול להדגיש את זה שלא אכפת להם להראות את הפרויקט הזה חיי, כלומר אחרי שמאות אנשים עבדו אלפי שעות, בנו, הזיעו, עבודת טרקטורים, אלפי מכולות עם בטון, עצים שהביאו, מנופים שהשתמשו בהם ובסוף כשמשהו אמיתי קם, זה השלב שכן צריך להראות רצינות ומקצועיות מצד הקבלנים וחברות בניה וכן להשקיע כסף על צילום, שהוא כמעט אפסי לעומת עלות של הבניה אך אתם מראים שזאת עבודה שלכם, שחשובה לכם גם התוצאה ולא רק התכנון או ייזום ראשוני. תיעוד כשהבניין הושלם הוא כמו בייבי שנולד, שלב שדורש לתעד את הבניין ולא להסתפק בהדמיות אידיאליות. כן, כן, אידיאליות כי בפועל זה תמיד שונה, גם הסביבה שונה קצת וגם מזג אוויר בין אם שמשי או גשמי יכול לתת לצילומים אלה אווירה אחרת לגמרי. זה לא רק בשביל הכיף, אלא להדגיש את המקצועיות ושאכן זה לא נשאר רק בהדמיות ושהפרויקט בפועל לא קם, כי יש לא מעט פרויקטים שהם הדמיה שבמקרה הטוב גם זכתה באיזשהו פרס. אם הפרויקט לא הוקם פיזית, ההדמיות לא שוות הרבה. היתרונות שצילומים אמיתיים אלה יתנו לכם זה להראות שאכן הפרויקט הושלם, שהשקיעו בו הרבה חברות שעבדו עליו גם, זה יראה את המקצועיות שלכם כיזם/אדריכל/חברת בניה וכו'. כמו כן, הלקוחות הפוטנציאלים שלכם כן ירצו לראות צילומים אמיתיים מפרויקט שכן הושלם, לראות תיק עבודות של בניינים שתכננתן או בניתם. בעידן של היום הם רוצים להתרשם כבר באתר בשלב הראשוני, אולי אפילו שעוד לא דיברו איתכם בטלפון. הם רוצים לראות חברה שאכן הייתה מעורבת בתכנון או בניה ושזה לא פרויקט סתמי שנשאר רק בהדמיות. הדמיות , אפילו עכשווית שהן מאוד ריאליסטיות, עדיין צילום אמיתי שהוא לא תמיד פרפקציוניסטי, יזוהה ע"י הלקוח, כי בתמונה האמיתי לרוב יש משהו לא מושלם אך יפה, ואנשים מזהים את זה. אם אכפת לכם להראות מקצועיות חשוב לעשות צילומים, אך גם במקרים שתרצו לשווק פרויקטים אחרים עתידיים שלכם, עדיין צילומים אלה, כפרויקטים קודמים (אולי בנוסף להדמיות של המבנה העתידי) כן יכולים להרשים את הלקוח שלכם ולהיות בחומרי השיווק שלכם. צילומים אלה גם יכלים להיות משומשים בסוף חיי הפרויקט לארכיון שלכם, אך המטרה העיקרית היא להראות את האכפתיות שלכם מהפרויקט, את זה שכן הבנייה הושלמה והפרויקט הזה משויך לכם כמישהו שתכנן ובנה או יזם אותו.

קשיי צילום

בצילום בניינים בסביבה עירונית יש לא מעט קשיים ולא רק בסביבה עירונית. מדיי פעם, יתכנו מכשולים שונים שמונעים מלצלם את המבנה בזווית זאת או אחרת, יש לא מעט מגבלות. אחת מהן, בניינים סמוכים בסביבה עירונית. צילום מבנים ובניינים

דוגמה של צילומי בניינים

למשל, דוגמה לבניין במאוד קשה לצלם אותו. מצד שמאל של הבניין יש בתים שתי קומתיים, כאשר הגג לא נגיש בגלל הזווית שלו וגם הבניין הנמוך הוא כל כך צמוד שגם אם היה מתאפשר לעלות לגג, לא היה אפשר לצלם כך כך מקרוב. צריך מרחק יותר גדול. שימו לב גם שמצד ימין יש שני בניינים צמודים. לכן, המרחק הכל כך קטן מאוד מקרה על לצלם תמונה של הבניין הרצוי. במקרה שלי העדשה הרחבה שלי כן אפשרה לי לצלם את הבניין מהבניין הימני, וזאת רק בתנאי שיש מישהו שיכול לפתוח גישה לגג. בנוסף, היה לי המזל ומישהו מהבית היותר רחוק מצד ימין גם נתן לי גישה לצילום, מתוך הדירה שלו בקומה אחרונה. כלומר מדיי פעם אנו תלויים בנסיבות ובאנשים והמזל. בתמונה המצורפת צילמתי מבניין שממול והמזל שכן היה מרחק מספק בגלל שלמטה הייתה חנייה בין שני המבנים כך שהצלחתי לבצע צילום בתים. עוד משהו מעניין, רציתי לצלם את הבית הזה שאתם רואים באמצע, מהצד הימני, בין שני הבניינים הימניים. אך המרחק הכל כך צר ביניהם אפשר לשמש רק להאיר חלק מהבניין. הפתרון היה לצלם רק אחרי השקיעה כשהאור נמוך. בלי עדשה רחבה במקרה הזה הצילום בכלל לא היה מתאפשר. צילום מבנים ובניינים

מרכז וואהל שצולם מבניין האוניברסיטה. אדריכל: דניאל ליפסקינד. צלם אדריכלות: מקס דופלי

למשל מרכז וואהל, אם רוצים לצלם אותו כדי שיראו את הבסיס צריך להיות בגובה מעל הדשה שאתם רואים למטה, והפתרון היה לעלות לתוך בניין האוניברסיטה ומשם לתפוס בזווית כזאת שיראו את בסיס הבניין.  כשמצלמים מלמטה מהדשה, אז רואים את הדשה אך לא את בסיס הבניין ומאידך מסתיר את המכוניות שעל הכביש, דילמה שצריך לקבל לגביה החלטה, לכן העדפתי לעשות את שתי התמונות ואח"כ להחליט מה יראה יותר טוב. מצד שני של המרכז יש חנייה שהקשה על צילום הבניין מצידו האחורי אלא אם רואים מכוניות גדורות ברקע הקדמי foreground ולכן ויתרתי על זה. הפתרון לעלות לגובה, מה שלא התאפשר שם. כמו כן, במקרה שלי לא היה לי האפשרות להיכנס לאחת הדירות של הבניין שאתם רואים מאחורי המרכז בתמונה. כמובן שאם הייתי מנסה מספר פעמים, כן בסוף הייתי מצלם אותו מהבניין הצהוב מאחורה. העניין הוא שבמקרה של מרכז שהוא יחסית נמוך, לצלם אותו מהגג זה כמו תצלום אווירי שהיו רואים את הגג ולא את המבנה עצמו, ואני דווקא רציתי לצלם בזווית נמוכה, כלומר הייתי צריך להיכנס למישהו לדירה בקומה 3-5 בערך. צלמי אדריכלות בחלק מהפעמים תלויים בנדיבות של אנשים וקצת מזל, הרי לא תמיד יש מישהו בבית ולא תמיד וועד בית נמצא. מילה על צילומי רחפן, שאכן יכולים להיות מאוד יפים ולתת פתרון לצלם מהשטח שאין שם בכלל משהו בנוי כדי לעלות עליו. מה שכן יש להבין שזה אפשרי לרוב רק ביום ובשקיעה אך בערב אחרי חשכה התמונה יכולה לצאת מטושטשת כי המייצב של רחפן עדיין מושפע מהרוח. כמו כן, יש לדעת שגודל החיישן של רחפן יכול להיות פי 4 יותר קטן מהגודל של מצלמה רגילה או פי 6-8 יותר קטן ממצלמות פורמט בינוני, ולא רק זה גם הטווח הדינאמי של מצלמה יותר טוב, לכן ההעדפה שלי היא למצוא זוויות וגישה למקומות שכן יתנו לי להוציא מקסימום, שזה דרך המצלמה המקצועית הרגילה שתמיד מיוצגת על חצובה, מה שמאפשר לשמור על יציבות מרבית בצילומים. צילומי אדריכלות

חצובה לצילום אדריכלי עם ראש שיניים

דוגמאות נוספות של צילום מבנים ובניינים

היום יש הרבה פרויקטים של בנייני מגורים. יזמים, קבלנים וחברות בניה בונות כמה סוגי בניינים, למשל בוחרים בניין ישן ברמת גן ובונים במקומו בניין חדש, גבוהה יותר, עם חניה תחתית עם סטנדרטים עכשוויים. מצרף דוגמאות שונות של צילומים של בניינים שיצא לי לצלם. צילום בניין

אדריכלות נוף של בניין

צלם אדריכלות
צלם אדריכלות

אדריכל: ירון אליאב. צלם אדריכלות: מקס דופלי

צילום תקריב אדריכלי

צילום מרפסת של בניין

בצילום בניינים בסביבה עירונית יש אתגרים רבים. ראשית, לרוב הבניין המשוקם נמצא בצמוד לבניינים צמודים אליו, בין אם זה תמ"א או פינוי בינוי, הוא לא לבד בשטח, ואכן זה המקרה עם הבית מגורים הזה. הוא כולו מוקף מבניינים בינוניים/נמוכים, מה שמקשה על הצילום. זווית יחידה שהוא לא מוקף בניינים היא חזית אחת שצמוד לבית יש פארק. זה אומר שיש צורך בשימוש ברחפן כדי לצלם לא רק מהקרקע, אלא גם מהגובה. במקרה הזה לא היו צילומי רחפן אלא שהתמונות מהגובה צולמו מבניינים סמוכים ורק אחד מהפארק.
צילום מבנים
צילומים של בניינים
כמובן ששילוב רחפן זאת אופציה נהדרת ומאוד רצויה בסביבה עירונית, כשיש כל כך הרבה מכשולים לצילום. במקרה הזה, כן הייתה הצלחה מבניינים סמוכים שעליתי עליהם. דוגמה נוספת של בית בהוד השרון שצילמתי עבור האדריכל. גם כאן היו לא מעט קשיים, מצד אחד בצמוד לבניין יש אתר בנייה, מצד שני בתים מאוד צמודים שמקשים על צילום ולא תמיד אנשים נותנים גישה לצלם מאצלהם. האתגר הוא לצלם כך, שבתמונות לא ידעו ולא יראו שהיה אתר בנייה צמוד וזה מאתגר. האדריכל הרי צריך להראות את העבודה שלו שהוא עשה ולא של אתר בנייה או כל מבנה אחר. מצרף צילומים של בניינים נוספים. צילום מבנה

דוגמה לצילום בניינים

צילום בניין צילום מבנה צילום מבנים צילום תקריב אדריכלי

דוגמה של תרקיב של מרפסות בצילום בניינים

צילום חדר מדרגות של בית אלה היו צילומים מהקרקע. כצלם אדריכלות שעושה עריכה, חתכתי את התחתית של אתר בנייה וגם הכהיתי את הגדר כדי שהפוקוס יהיה על הבניין עצמו, וכך ערכתי בכל התמונות. למשל שער כניסה לבניה שאותו עוד לא הורידו, הייתי צריך להחשיך את כל האזור התחתון. כפי שכתבתי בגלל שלא הייתה גישה לבניינים סמוכים, אתר בנייה או בניינים מאוד צמודים, היה צורך בלהביא צלם רחפן שיצלם מהגובה. צילומי רחפן לבניינים צילומי רחפן לבניינים צילום רחפן לבניינים צילום רחפן לבית צילום רחפן לבית צילומי רחפן לבית

צילומי רחפן לבית

צלמי אדריכלות צריכים לפעמים לעמוד באתגרים שונים כשמצלמים בתים בסביבה בנויה צפופה. במקרה של בית הזה הייתי צריך לעלות בגובה 5 מטר כדי לתפוס פחות את הקרקע ולפעמים זה לא מספיק וצריך לצלם מהרחפן. דוגמה נוספת של צילום מבנה הוא דווקא מבנה ציבורי לעומת הבתים הפרטיים שראיתם מקודם. זהו קאנטרי חדש בתל-אביב. הזוויות השונות שהתאפשר לצלם שם היו מגוונות. לפעמים כן יש מזל לצלם אדריכלות ולפעמים זה לא מזל, אלא רצון, ידע ותקשורת בין אישית, כי הרי מי יכניס בן אדם זר לבית שלו בלי תקשורת טובה ונעימה בין אישית.
צלם אדריכלות
צילום של בניניים

צילום מבנה ציבורי

צלם אדריכלות צלם ארכיטקטורה יצא לי לצלם את הבניין מהגובה מכמה נקודות אסטרטגיות חשובות. כמו כן תקריבים בצילום אדריכלות לא פחות חשובים בעיניי בנוסף לצילום הכללי של המבנה. הם יכולים לתת מבט נוסף מעניין שלא רואים בתמונה הרחבה או להעביר אווירה או לתת דגש על איזה פרט. צילום תקריב באדריכלות דוגמה נוספת של צילומי מבנה הוא מרכז אתגרים, מבנה ציבורי שנמצא צמוד לאצטדיון אתלטיקה הדר יוסף בתל-אביב. צלמי אדריכלות יכולים לנצל זוויות שונות, לצלם את המבנה מכוון הכביש, מכוון החניה, מכוון ההפוך, מכוון הפארק ומהגובה וכל סביבה שסובבת את המבנה. צילום אדריכלות מבנה צילום אדריכלות מבנה צלם אדריכלות יכול לנצל גם טכניקות שונות בזמן הצילום. למשל, אפשר לצלם עם פילטרים מיוחדים שנותנים ביטוי לבניין. כלומר מראים רק גלי אור מסוימים ומסננים גלי אור אחרים, טכניקה שיכולה להדגיש את בניין. צילום מבנה ועם סינון גלי אור זוהי טכניקה שגם דורשת המרה של התמונה בעריכה לשחור לבן כי רק ככה היא נראית הכי טוב. עוד דוגמה של צילום בית. המטרה הייתה לצלם דירה למטרת מכירה ובנוסף להראות את הבית כולו , שבו הדירה מתווכת למכירה. אכן זה לא מבנה סקסי לצלם, אלא בית רגיל לכל דבר ועניין שבו נמכרת הדירה. צילום דירה למכירה בבית קומות למתווכת היה גם חשוב להראות את הסביבה של בניה, כדי שאנשים שקונים שם דירה ידעו שיש שדרת פארק בצמוד לבניין, אחד הפרמטרים בקניית דירה. צילום שדרת פארק ליד הבית גם למתווכת נדל"ן ולגם לצלם אדריכלות צריכה להיות מחשבה שיווקית. אם הצלם מבין איזה יתרונות הוא יכול להדגיש, בין אם למתווכת או למעצבת פנים, כדי שימשוך את העין של לקוח פוטנציאלי, הצלם הזה שווה ונותן ערך מוסף למעצבת פנים או אדריכל. צילומים של בניינים יכולים להיות מגוונים כפי שראיתם בדוגמאות שצירפתי.

לסיכום

תחום צילום מבנים ובניינים הוא רחב מאוד בתוך תחום צילום אדריכלי. החל מבניין מגורים ועד משכנים ומוזיאונים,  שמציב אתגרים על הצלם שצריך להבין בשטח איך להתמודד איתם. עניין התכנון שלא הוזכר בכתבה הוא גם לא פחות חשוב, כדי להבין באיזה שעות החזיתות החשובות של המבנה יהיו מוארות בשמש ותכנון זמן המצאות בנקודות זמן שונות במהלך היום, הכל נכנס לתכנון הצילום שמתבצע ע"י צלם לרוב לפני היציאה לשטח. כמובן שהשטח גם מציב אתגרים והתמצאות בשטח אחרי סריקה נותנת לצלם הבנה נוספת של הדרך האופטימלית לצילום. אחרי יום צילום מאתגר הצלם גם צריך לחשוב איך הוא עורך את התמונות. מדיי פעם, אופן הצילום בשטח כבר דורש עריכה זאת או אחרת וכבר בשטח הצלם מבין איך לצלם, למשל האם לעשות מספר חשיפות בתנאי תאורה מסוימים או חשיפה אחת כשהאור מתאים בול. דרך הצילום משפיעה על העריכה או העריכה שאני רוצה לעשות משפיע על דרך בה אצלם את המבנה. יש לא מעט קשיים ואתגרים שצריך להתגבר עליהם, מדיי פעם דורש הגעה נוספת בתנאים יותר מתאימים (מזג אוויר, אנשים, מכשולים, נקודות גישה וכו'). עניין הריטוש ועריכה כמו הורדת פגמים שונים, כבלי חשמל, סימני דרך וכו' גם בא בחשבון, כדי להראות את המבנה בצורה נקייה ביותר עד כמה שאפשר. צילום מבנים ובניינים דורש להיות בתנאי מזג אוויר לא פשוטים, בין אם שיא הקיץ שמקשה פיזית או חורף שבו הצילום לא פחות קשה בכלל הגשמים וצריך לתמרן. עם זאת, זה אפשרי להגיע לתוצאות טובות כשיש לצלם רצון ותמריץ, שיתוף פעולה של המזמין כדי להגיע לצילומים שירצו את כולם.