ראש "מנגנון שיניים" ששולט בכיוון הצירים למטרת יישור
כמו כן יש ציוד של פלאשים וזאת טכניקה אחרת שבה הצלם מצלם עם פלאשים שמעמיד בחלל ולא מסתמך על אור טבעי, במיוחד בשעות הערב. כמובן גם במקרה הזה החצובה חשובה ליישור קווים אנכים. לעומת צילומים של אדריכלות, צילום עיצוב פנים לא דורש עדשות מיוחדות חוץ מהמקרים בהם הדירות גן עם תקרות גבוהות שבהן כן חשוב להשתמש בעדשות ייעודיות. עם זאת, יש בזה יתרון, למשל במקרים שבהם אני רוצה לצלם קצת מלמטה, כדי להדגיש ריהוט הנמצא קרוב לרצפה והוא נמוך יחסית, עם עדשה רגילה אני אצטרך להטות את העדשה קצת למעלה, מה שמייצר קווים לא ישרים. אך אם מצלמים בגובה של מטר-מטר וחצי פחות חשובה העדשה הזאת. פשוט העדשה הזו נותנת יותר אפשרויות שאין לעדשה רגילה. בנוסף, משתמשים מדיי פעם גם בפילטר שמוריד השתקפויות, מחלונות וכל דבר אחר בחלל, משהו דיי חשוב שלרוב צלמים לא משתמשים בו. בנוסף לראש לחצובה שבו משתמש צלם אדריכלות, שמאפשרים שליטה בצירים, יש גם ראשים כדוריים, שמאפשרים תנועה יותר חופשית בכל הצירים שמצד אחד זה יתרון, כיוון שאפשר לכוון איתן גם למעלה (למטרות יצירתיות) ומאידך פחות מדויקות כיוון שיותר קשה לדייק איתן זווית "פלס" כדי שיהיה מקביל לקרקע/או מישור כלשהו.דוגמה של ראשים כדוריים לצילום אדריכלות/עיצוב פנים
פילטר "מכהה" לצילומי אדריכלות ועיצוב פנים
התוצאה בצילומי אדריכלות היא כזאתצילום אדריכלי של בניין Toha שצולם עם פילטר מחשיך
יש גם דרגות שונות של הנמכת בהירות ובוחרים אותם כתלות בתנאי תאורה. היתרון הוא שהתנועה מטושטשת ופחות שמים לב לקרקע ויותר לבניין המצולם, וזה גם מוסיף תנועה, משהו מעניין בתמונה. אפשר להשתמש בפילטר זה גם בצילומי עיצוב פנים. למשל, מעצבת פנים שרוצה לעבור בתמונה, כך שהתנועה שלה תהיה מטושטשת. זאת טכניקה מאוד פופולרית אצל צלמי עיצוב פנים. דרך אגב, מדיי פעם זה יכול לבוא כאילוץ, למשל צילום הבעלים של הנכס כשהוא לא רוצה שיראו את הפנים שלו בבירור, ולכן הוא עדיין בפריים- אבל לא יודעים מי זה. היתרון של טכניקת צילום זאת היא שרואים שיש חיים בחלל ולא חלל ריק בלי אנשים, שיש יעוד לחלל. עוד פילטר מעניין הוא פילטר שנקרא אינפרא רד- Infra red.פילטר אינפרה אדום לצילומי אדריכלות
צילום אדריכלות אפשר לעשות גם עם פילטר הזה, הוא נקרא IR filter, הוא דומה לפילטר מחשיך אבל שונה, כיוון שמעביר רק גלי אור מסוימים וגם כאן יש דרגות שונות איזה גלי אור הוא כן יעביר. המטרה היא להראות ספקטרום גלי אור שהבן אדם לא רואה.תמונה של מבנה אדריכלי באינפרה אדום
זאת דוגמה של צילום עם הפילטר הזה, שדומה מאוד לפילטר המחשיך, רק שיש הבדל עצום בין הפונקציונאליות והתוצאות. אפשר להרחיב בנושא זה אך אסתפק בזה. פילטר נוסף שאפשר להשתמש בצילום עיצוב פנים הוא פילטר פולרייזר.שימוש בפילטר פולרייזר בצילומי עיצוב פנים
כשצלם עיצוב פנים רוצה להימנע מהשתקפויות, הוא יכול להשתמש בפילטר הזה. ה Polarizer דומה לאותו אחד כמו במשקפי השמש, כשאתם תסתכלו איתו על מים, הוא יוריד השתקפות של שמיים/עננים מהמים ויתן לכם לראות פנימה. בדומה, פילטר זה מוריד השתקפויות בשפה הפשוטה.לפני שימוש בפילטר
לפני השימוש בפילטר אתם רואים השתקפות של מראות של משרד שצילמתי, כי ממול הציור שמכוסה בזכוכית, הוא משקף את החוץ, כלומר את מה שיש מחוץ לחלון של משרדים- נוף של חוץ. עם זאת, כשמשתמשים בפילטר פולרייזר, אפשר למנוע השתקפות זאת כמעט לגמרי.אחרי השימוש בפילטר (צילום תקריב במשרד)
יש צורך להשתמש בזהירות בפילטר הזה כיוון שבשימוש לא נכון, הוא יכול לייצר בעיות ויש לדעת את זה מניסיון. כפי שניתן לראות, בין אם אלה צילומי אדריכלות או עיצוב פנים, שימוש באביזרים שונים הוא חיוני בהרבה מהמקרים. צלם אדריכלות צריך להתמצא בעניין הציוד כי זה חלק מאוד חשוב בעשייה שלו ומשפיע על הצילומים.תוכנת עזר לצלם אדריכלות ועיצוב פנים
אפשר לתכנן זמני צילום ארכיטקטורה כתלות במיקום של המבנה ובהינתן תקופה בשנה, כיוון שבקיץ ובחורף, זווית רחבה של זמן צילום שונה- בחורף יש זווית יותר נמוכה לזמן צילום, ובקיץ (כ 14 שעות אור) יש זווית רחבה יותר, גם הזמנים וגם זוויות זריחה שקיעה משתנות. רואים את זה בחלק שמאלי של התצלום למעלה. בחלק הימני רואים זמני שקיעה, זריחה, זווית השמש בנקודת זמן מסוימת, זווית הירח, זמן דמדומים ושעת "זהב" – magic hour וכו', כצלם אדריכלות זה כלי הכרחי שאני לא זז בלעדיו לצילום וזה מאפשר לי לעשות תכנון של צילום אדריכלות מעולה ולתכנן טוב את הזמנים בהם אצלם חזיתות שונות של הבניין. בצילומי עיצוב פנים גם כן יש חשיבות רבה בשימוש באפליקציות אלה. למה? כיוון שיש תמונות בעיצוב פנים שאני עושה, שבהם אני רוצה להראות קרניי של שמש נכנסות לתוך פנים של חלל, וזה דורש ממני לבדוק זמנים- באיזה שעות זה קורה ואת "הקלט" אני מקבל ממעצבת פנים כשאנחנו נפגשים ביום הצילום, שיכולה להגיד לי לאיזה כיוון פונה כל חלל ולפי האפליקציות אני אדע לתכנן זמנים. לפעמים אני דווקא ארצה להימנע לצלם בשעות שקרני שמש נכנסים לתוך החדר ומעדיף לצלם כשיש אור רך, ולכן אתכנן בהתאם, גם אקח בחשבון טעם של מעצבת פנים. בבוקר, אני אעבור בין החללים/חדרים ואתכנן לוח זמנים, ארשום לעצמי שעות בהן אצלם כל חלל – זהו תכנון יותר מתקדם מאשר פשוט להתחיל "להרביץ" לצלם מהסלון והלאה. אפליקציה נוספת שיכולה להיות שימושית בצילום עיצוב פנים אבל גם בצילום אדריכלי היא זאת שמאפשרת לדעת מה יהיה מזג האוויר, שהוא גם סופר קריטי בצילומי אדריכלות בעיקר. כשאני יודע למשל אם תהיה עננות או לא באיזה שעות, אני יכול לתכנן יום צילום יותר טוב. אחד הפרמטרים המאוד חשובים זה Cloud Cover, כלומר כיסוי עננים. זה חשוב מאוד, כי אם אני יודע שבשעה מסוימת יהיה כיסוי עננים גבוהה, אני יכול לבוא גם לצלם בכיוון נגדי נגד השמש ועדיין לקבל פריים לא שרוף וטוב, אחרת אם השמש הייתה מול הפריים ולא היו עננים, הייתי "אוכל אותה" והבניין המצולם היה כהה מדיי או שמיים שרופים מדיי. זה עוזר גם בצילומי עיצוב פנים אבל פחות, למשל אם אני יודע שיש עננים בשעות מסוימות של היום, אני יכול לנצל את הזמנים האלה כדי לצלם חלל כלשהו, או לצלם את הוילה/בית מבחוץ באור רך, כיוון שלא תמיד אנחנו רוצים לצלם עם אור שמש חזק וקודר. עוד יתרון שהאפליקציה נותנת תחזית ואני יכול להתכונן ליום צילום למחר ולדעת אם מזג אוויר יהיה לטובתי. למשל אם יש יום של אובך, אין לי טעם לצאת לצילומי אדריכלות. צלם עיצוב פנים שמבין עניין ועשיר בידע ישתמש באפליקציות האלה או דומות וגם יבדוק תחזית מזג האוויר ובדוק פיזית בבוקר את מזג האוויר. קל וחומר צלם אדריכלות לדעתי לא זז בלי אפליקציות חיוניות אלה, כי בחוץ בתנאים לא מבוקרים למזג האוויר השפעה ניכרת על תוצאות הצילום.צילום פריט אמנות עבור משרד עיצוב פנים
אז זאת תמונה שמורכבת מקשים בצבעים שונים. פרט עיצובי מעניין מאוד. זוכרים שסיפרתי לפני זה על פילטר שמוריד השתקפויות? אז במקרה הזה השתמשתי בפילטר הזה. אם לא הייתי משתמש בו, הייתי מקבל המון השתקפויות על הקשים, יותר נכון על הזכוכית שנמצאת בחלק הקדמי של הקשים שהחזירה אור חיצוני שנכנס דרך חלונות, ובכך מנעתי כמעט לחלוטין את ההשתקפויות. צריך לדעת מתי להשתמש, לא פעם בצילומי חוץ הוא יצר לי גם דברים לא טובים על זכוכיות ולכן השימוש בו צריך להיות מאוד זהיר. התמקדות על פרטים קטנים יכול להיות גם ריהוט עצמו, למשל התמקדות על פינה מעניינת.צילום תקריב של עיצוב פנים עבור חברה שמשכירה את הדירות לתיירים
כיבוי אורות- לא מעט המעצב או הצלם רוצה להדליק את כל האורות. זה לא תמיד נחוץ ומדיי פעם זאת טעות. למשל, תסתכלו על התמונה למעלה, הרי זה צולם באור יום, גם אם יופעל האור, לא יתן שום אפקט או שהוא יהיה מינורי וגם לא הגיוני, כאשר רואים שזה אור יום מלא. על כל צילום של חלל חדש, צריך לחשוב האם מדליקים אור מלאכותי או לא. למשל, בשעות הערב או כשהחדר חשוך, זה מעולה להראות את העיצוב של אור שתוכנן בחלל ע"י מעצב פנים. אל תעבדו רחב מדיי – מדיי פעם הצלם רוצה לתפוס זווית מאוד רחבה של החלל, למשל עם עדשה באורך מוקד 17-21 מ"מ, זה מאוד רחב ומדיי פעם סותר את המציאות, הרי החדר לא נראה בפועל כזה גדול. כמו כן, הזוויות הרחבות האלה יעוותו את הפינות של הפריים מאוד חזק, אם יש שם רהיט בפינה או אובייקט כלשהו, הוא יקבל עיוות חזק מאוד, ויהיה צורך לתקן אח"כ בעריכה. אפשר היה לראות את כל החלל, אך הבחירה הייתה להראות רק את החלק. לא תמיד כשרואים את החדר (אמבטיה) בשלמותו זה תורם במשהו. מדיי פעם כדאי להראות רק אלמנט אחד או שתיים ולא את כל החלל בשלמותו, כדי להראות כל פרט קטן שהמעצבת חשבה עליו. בחירת קומפוזיציה – אחד הדברים הכי חשובים הוא לבחור את הפריים. הרי אפשר לצלם מלמטה ומלמעלה, קצת מהצד, בזווית זאת או אחרת, כל זה שייך לקומפוזיציה, איך אנחנו מכוונים מצלמה כדי לצלם את החלל שיראה טוב. לא כל נקודת צילום וזווית טובים, ולכן הצלם יבחר ויצלם מכמה זוויות. הוא יכול קודם ללכת עם המצלמה ביד ופשוט להסתכל דרך העינית, בלי לצלם, איך זה נראה בפריים ורק אז, כשהוא מצא נקודה טובה, להביא לשם חצובה ולצלם משם. זאת בעצם הקומפוזיציה בשפה פשוטה, זה מה שעושה את הפריים מוצלח. צריך להיות איזו בין האלמנטים בתמונה, בלי משקל יתר לחלק מסוים. אחת הגישות היא לצלם מהפינה ואז החדר מצולם בסוג של אלכסון, למשל כמו בתמונה למעלה. יש צלמים/מעצבים שמעדיפים גם קווים ישרים ופחות אלכסונים.צילום master bedroom עבור מעצבת פנים
טכניקה נוספת היא בכלל לצאת מהחלל ולצלם לתוך החלל, במיוחד בחללים קטנים, מה שמאפשר לצלם עם זווית לא יותר מדיי רחבה כדי לשמור אל ריאליסטיות. למשל, אפשר לצלם מתוך החדר הסמוך או מהמסדרון. בחלק מהפעמים אפילו הדלת הפתוחה "שמזמינה" לבפנים זאת גם דרך טובה להראות את החלל.צילום חדר שינה דרך חדר שירותים עם שמופרד רק בזכוכית
שימו לב לפן נוסף, שזה גובה הצילום. בחלק מהמקרים נרצה לצלם מגובה נמוך יותר בכדי להדגיש ריהוט או אלמנטים שקרובים לקרקע, אך בחלק מהמקרים אנחנו צריכים לצלם גבוהה יותר, וזאת כדי להפריד ולהראות את כל האלמנטים בחלל כדי שלא "ישבו"(יסתירו חלקית) אחד את השני , כך נשמור על קומפוזיציה טובה. בד"כ הגובה של מעל מותן בן אדם הוא גובה טוב לצילום באופן כללי, אך זה מאוד משתנה כתלות בחלל והאובייקטים הנמצאים בו. מאידך צילום בגובה גבוהה יכול לייצר עיוות בפינות של הפריים כיוון שהמרחק בין העדשה לשולחן או קורסה שנמצאים על הרצפה גדל ומייצר עיוות. הפתרון הוא להרחיק או להתרחק מאותו הריהוט על הרצפה או לבחור גובה יותר נמוך לצילום. לכן צריך לשים לב לעיוותים אפשריים ולמנוע אותן, למשיקים בתמונה ול"עומס" ולעשות שינוים בהתאם. בקומפוזיציה גם שמים לב ליחס בין האלמנטים השונים בחלל והיחס של הריהוט לחלל עצמו, הכונה צריכה להיות טובה ואיך שהריהוט מסודר. צריך להתאים הכל ל"כיוון" המצלמה. מהצד השני זה יכול להראות לא נכון, אך ממיקום המצלמה זה יראה נכון וזה מה שחשוב. צריך למצוא באלאנס נכון וקומפוזיציה טובה, בלי לייצר עיוותים ועומס מיותר על הצופה. "פחות זה יותר" – לכו על איכות ולא כמות. כמו תמונות טובות עדיפות על פני עשרות מונות שהן לא משהו. כמובן כדאי לנסות הרבה זוויות אך עם עין מיומנת של צלם וניסיון עבר, ידע את הבחירה הטובה לזוויות וגובה של צילום, וזאת כדי להתמקד על תמונת מנצחות. ומדיי פעם "פחות זה יותר" יכול גם להגיד: לא להראות הכל, את כל החלל, אלה את חלקו ובמקרים רבים התמונה של פינה יפה עם קורסה ושולחן סלון תהיה יותר טובה מאשר להראות את החלל ה"ענק" בשלמותו. לכל דבר צריך להיות "משקל" משלו בתמונה ולתרום לקומפוזיציה שלנו. כל זווית, קו או פרט צריך לעבוד לטובתנו. לייצר עומק – כשבוחרים קומפוזיציה, אפשר גם לייצר עומק, כלומר אובייקטים קרובים ואובייקטים רחוקים מאיתנו, ככה ששניהם בפריים, למשל באלכסון ואז זה מייצר עומק לתמונה.צילום של חדר ישיבות
צילום לובי של בניין משרדים
סטיילינג – פן נוסף מאוד חשוב. לרוב מעצבים עושים סטיילינג לפני תחילת יום צילום. אך יש גם נשות סטיילינג, שיודעות לקשט את הפנים בצורה יפה. המטרה היא להחמיא למקום. מדפי ספרים צריכים להיות מסודרים, ושולחן עבודה נקי ואחיד. הוספת פרחים אמיתיים או עציץ לרוב נותן למקום אווירה טבעית והרגשה של המקום טובה יותר ועל שולחן סלון יתאימו כמה ספרים/מגזינים. למלון מה יכול להתאים בקבוקי שמפניה עם פירות ושוקולד (כדי להדגיש את הנופש שלכם במלון). לעומת זאת בחדר שעוצב להייטק זה יכול להיות ציורים שונים או אינסטלציות. אבל, סטיילינג תקף לאובייקטים לא קבועים, כלומר כאלה שניתן להזיז או להוסיף כדי לייצר אווירה נחמדה של מקום שאותו מצלמים ובו שוהים האנשים במהלך היום. בדירת נופש זה יכול להיות קערה עם פירות על שולחן. זה מאוד מוסיף לצילום. את המבטח יותר שקה "לאבזר", הם צריכים להראות נקיים ועם סדר אך כאלה שהם "חיים". למשל יכול להתאים לשים לחם, קערה עם ירקות, פרחים וכו'. עוד משהו נחמד יכול להיות לארגן כביכול "סטאפ" (תסריט) של ארוחת בוקר, עם כוס מיץ, גבינה לבנה וצהובה, פרוסת לחם, עיתון וכו'. פרט נוסף שיותר קשור לקומפוזיציה, אך גם לסטיילינג הוא כיוון רגליים/גלגלים של כיסאות. יש לשים לב שכל הכיוונים של רגלי הכיסאות ממוקדים לאותו כיוון, במיוחד במשרדי ישיבות. כמו כן צריך גם לשמור מרחקים שווים בין הכיסאות, הכל צריך להיות אחיד מכיוון המצלמה. בצילומי פנים תכונה טובה של הצלם היא שהוא צריך להיות סבלני וגם מכוון לפרטים. הכיוונים של כוסות והפיזור שלהם בשולחן, העריכה של הפרחים בכד, המרחק בין הכלים על השולחן. האהילים צריכים להיות ישירם ובלי עיוותים. הצבע של הספר שעל השולחן צריך להשתלב טוב עם התמונה בכללי. כל אלמנט בתמונת פנים צריך "לעבוד" אחד עם השני אך גם בקונטקסט של מכלול. תתפטרו מהזבל – הכוונה לא לזבל, אלא לדברים שבכלל לא תורמים לצילום. יש הרבה דברים שאנשים מונחים או מוצבים בחלל והמעצב בכלל לא עיצב בידיעה כזאת. אחרי זמן מה החלל מתמלא בדברים וכשמגיעים לצלם , הוא עמוס בכל מיני אובייקטים מיותרים. זה יכול להיות גם אובייקטים קטנים. למשל שולחן לסלון או שידה שעליו יש זבל ויזואלי – שלטים, מפתחות, כוס, עיתונים ומגזינים מפוזרים. את כל הזבל הזה צריך לסדר בצורה יפה, ואת חלקו להוציא למקום מחוץ לפריים. כמובן שלא תמיד מותר הכל, לכן אם יש דברים שיקרים, יש לשאול את הלקוח של הנכס האם אפשר בבקשה להזיז או להוציא זמנית. אנחנו שואלים את זה כיוון שללקוח יש לזה גם קשר רגשי מדיי פעם, זה משהו אישי שלו ולא רק ערך כספי של הדבר. כל חלל שמצלמים יש קודם לעבור ויזואלית עם עניים, לראות שאין שום אובייקטים מיותרים או כאלה שמסתירים או גורמים לעומס בתנועה. תצלמו עם ובלי פריטים מסוימים ותראו מה יוצא יותר טוב. אם תורידו הרבה, המקום יראה ריק. גם בסטיילינג של פריטים קטנים, תנסו להוסיף או להוריד ולראות מה נראה יותר טוב. תעבדו בצורת tethered – זה בדיוק הסיבה לסעיף קודם. יש טכנולוגיה מאוד יפה שנועדה לצלמים והיא עוזרת גם בצילומים אלה. הצלם יכול לחבר מצלמה למכשיר והוא באופן אלחוטי ישדר את התמונה לאייפד או לפטופ. אז למה בכלל צריך את כל הסיבוכים האלה? הסיבה היא מאוד חדה: כשמצלמים ומסתכלים במסך מצלמה קטן, נכל נראה יפה מאוד. לא פעם בעבר תפסתי את עצמי רק בעריכה כמה פשלות שלא שמתי אליהם לב. אז, כשרואים את זה באייפד, התמונה גדולה, והצלם עם המעצבת פנים יכולים יש לשים לב אם משהו לא נראה טוב ולטפל ב"זבל הויזואלי". כמו כן, המכשיר מאוד עוזר בכך שאם בחרתי פריים לא מוצלח, אני אזהה את זה יותר טוב במסך של אייפד או לפטופ ואשנה את זווית ומיקום הצילום. לשמור על "לוק" טבעי – רצוי לשמור על נראות טבעית של החלל, שיורגש ויראה טבעי. במקרה הזה אור טבעי יכול להחמיא, מה שדורש לצלם בשעות ספציפיות. אפשר לשאול את המעצבת מה היה לה בראש בתכנון החלל, האם היא כיוונה ללוק טבעי, או שהפן הזה פחות חשוב. הבנת חשיבה של מעצבת פנים ומה היא רצתה להעביר בעיצוב שלה(חוץ מהיופי של העיצוב) יכולים לעזור לצלם לצלם את המקום בצורה שיותר תתאים לדרישה שלה. להראות את האישיות של הבעלים – אפשר להעביר את האישיות של האנשים שחיים במקום. למשל במקרה של וילה משפחתית, יש אובייקטים שהם אישיים. כשאנחנו מתעדים אותם, זה גם מעביר משהו על האישיות של בעל המקום. תפאורה ופינות נעימות של תקריבים יכולות לתת עוד גיוון לתמונות הרחבות.ציור במעבר לסלון בדירה של מעצבת פנים
פינת יופי בחדר שינה של מעצבת פנים
התאורה – תאורה טובה מפרידה בין צילום טוב ללא טוב. התאורה יכולה לקבוע את ההרגשה שלכם מהחלל וגם נותנת לחלל "לוק" תלת ממד. התאורה הטבעית להרבה לקוחות היא טובה מספיק אך יכולה לייצר תחושה של לוק מאוד שטחי או "מת", בהשוואה לתאורה (מלאכותית) טובה שיכולה לתת לחלל "חיים". התאורה תבוא כתלות במקרה. התאורה המלאכותית רק מוסיפה, היא משפרת את המקום, היא מובילה את העין של המתבונן דרך החלל, לפרטים חשובים ואלמנטים של עיצוב. תאורה יכול בהרבה מקרים לשפר את האור הטבעי /תאורה טבעית השוררת בחלל, אך היא נועדה לשפר את התמונה. אפשר להאיר מקום מסוים שאותו רוצים להדגיש, להוסיף אזורים בהירים ולייצר כהים, להבדיל בין טונליות במיוחד של אזורים כהים, להבליט את הטקסטורה, מה שיביא לצבעים רווים וחיים ולא מתים כמו בצילום באור טבעי. זה גם יותר קל לצלם באור טבעי, צריך רק מצלמה וחצובה. במקרה של שימוש בטכניקות של תאורה, דורש הדבר לסחוב ציוד רב. לתאורה יש יתרונות רבים, זה גם מוסיף לאווירה. אולי המקרים היחידים שבהם תאורה פחות תתאים זה בחללים ענקיים, ששם אין לה הרבה אפקט, אך מיקום כמה "ספוטים" כאלה יכול עדיין לייצר הבדל גדול. טכניקת "הורדת המנוף" אחת הטכניקות של צלמי אדריכלות היא טכניקת "הורדת המנוף"- המצאת המושג היא שלי אך את הטכניקה עצמה המציאו לפניי. הטריק הוא מאוד יפה. אם יש כל מיני מחסומים שפשוט לא ניתן לפתור אותם בשטח, כמו מנוף, עמוד תאורה, מחסום בקנה מידה גדול וכל דבר אחר שאין לנו עליהם שליטה, אפשר להעלים אותו בצילום. לא מדובר על צילום פריים וריטוש והוצאת "הפריט" החוצה והשלמה עם פרטים חסרים שאנחנו לא רואים שהפריט הזה מסתיר, אלא טכניקת צילום שמאפשרת כן לצלם את המבנה האדריכלי היא להעלים בצורה "חוקית", בלי להיכנס לפרטים נוספים אראה לכם דוגמה.צילום בניין לפני מסירה
לפעמים הצילומים מתבצעים בתנאים לא אופטימליים ותחת אילוצים. במקרה הזה הייתי צריך לעשות צילומי אדריכלות של בניין שממש צמוד אליו יש אתר בנייה. איך פותרים את זה? בדיוק בטכניקת צילום שמשלבת עריכה כשלב הכרחי ומאפשרת לעלים פריטים לא רצויים בתמונה. זאת רק דוגמה אחת מתוך הרבה שניתן לתת כאן על טכניקות שיכולות להיות עזר לצלם אדריכלות שהרבה מהמקרים תלוי מאוד בתנאי הסביבה שבהם הוא מצלם. הטכניקה פעילה גם בשלב הצילום וגם בזמן העריכה – כלומר מתבצעת בשני שלבים ודורשת צילום בצורה מיוחדת. צלם אדריכלות ועיצוב פנים מנוסה אמור להכיר את הטכניקה המתקדמת הזאת, כיוון שזה לא ריטוש של מנוף וניסיון להשלים כמו שאפשר לחשוב בהתחלה אלא טכניקה יותר מתקדמת ומסובכת לעריכה.צילום עיצוב פנים של פיצרייה (עבור מעצב מקס קלוד)
למשל הפיצרייה הזאת צולמה עם אור טבעי, למרות שכן היו לי פלאשים איתי. הרגשתי זאת התאורה היותר מחמיאה לחלל הזה.צילום עיצוב פנים עבור מעצבת אורלי דבי
זאת דוגמה של צילום קונדיטוריה, בחלק מהתמונות השתמשתי בפלאשים ובחלק מהם השתמשתי בתוארה טבעית שנכנסה מהרחוב (בשילוב תאורת לדים על התקרה)צילום דירה עבור מעצבת פנים טלי גוטמן
דוגמה של צילום עיצוב פנים של דירה אחרי שיפוץ, עם אור טבעים בשילוב פלאשים ותאורה מהתקרה – כלומר שילוש של 3 מקורות אור שונים בטמפרטורות שונות.צילום פנים של מוזיאון תל-אביב
צילום עיצוב פנים של קאמרי תל-אביב
צילום פנים האופרה הישראלית תל-אביב יפו
צילום אדריכלי של מבני אוניברסיטה
בצילומי אדריכלות חשוב לנצל זוויות בהן אפשר לתפוס את המבנה יחד עם אדריכלות נוף שבו שוהה מגדל או מבנה.צילום גשר עבור אדריכל ירון אליאב
בצילום גשר זה, אתם רואים איזשהו מבנה של איסוף קרטונים בחנייה, משהו שאי אפשר "להוריד" בזמן צילום. אם רוצים לצלם דווקא מהזווית הישרה הזאת, אין כל כך הרבה מה לעשות אלא לרטש את זה בפוטושופ. במקרה הזה צלם אדריכלות נהפך ל"מנקה הזבל" – "פוטושופיסט".אחרי ניקוי "זבל" פיזי
כיוון שאנחנו כאן לא בצילום דוקומנטרי וזה צילום אדריכלי, אפשר ומותר לרטש דברים לא מחמיאים וצלמי אדריכלות מכירים טכניקות לריטוש אדריכלות חוץ שחיוניות להפקת תוצאות מקצועיות שהאדריכל בכלל לא ידע על זה. בעיצוב פנים, כמובן שיש המון מה לרטש, כבלים של חשמל, ספרינקלרים במשרד, הילה של אור "אדמדם" על התקרה כדי להוריד את הרוויה שלו, תאורה בתקרה שגורמת להילה צהובה לא יפה ומשפיע גם על קירות, מזגנים למיניהם וכו'.צילום חדר לפני עריכה
צילום חלל אחרי עריכה
כמו שדיברתי קודם על קלוין- טמפרטורה של פנים, אפשר לצלם באור טבעי או פלאשים, אבל חשוב לשמור על צבע נכון שהיה במקום, במקרה הזה צבע הקיר בצבע וניל- הוילונות בצבע הנכון- לבן. הורד מזגן, משהו שלא תמיד קל לתקן, היא לרוב הוא משאיר מתחתיו או מעליו צל עם צבע צהוב שקשה להפטר ממנו. בעיצוב פנים גם חשוב לעבור בין החללים, עוד לפני שמבצעים את הצילומים ולהוריד את כל האלמנטים/דברים שלא מחמיאים שלא תורמים לצילום, דברים שהבעלים רגיל אליהם אבל אין להם קשר לעיצוב פנים או הם לא תורמים לצילום החלל. בצילומי עיצוב פנים וגם באדריכלות, חשוב להקצות זמנים. לפעמים יש תופעה כזאת שתקועים בפריים אחד יותר מדיי זמן ואח"כ נשאר מעט זמן לפריימים שהם לא פחות חשובים. לכן כדאי לא להיתקע על פריים אחד ולעשות אותו פרפקציוניסטי (אלא אם זה מאוד חשוב לאדריכל או מעצבת) וכן לתת זמן גם לתמונות נוספות שלא פחות חשובות, כלומר כן להקדיש זמן, אבל כן להסתכל על השעון ולראות שלא מתעכבים ולהשאיר זמן לשאר החללים(בעיצוב פנים) ולשאר המקומות שמהם אפשר לצלם אדריכלות חוץ. צלם עיצוב פנים יודע לשלוט בטמפרטורת האור ע"י מצלמה ושימוש באור מלאכותי, יודע לנקות את החללים ולהזיז דברים כדי שבתמונה זה יראה טוב(אפילו שבמציאות אולי זה לא נראה הגיוני), ויודע לעמוד בזמנים שהקצה בתחילת יום צילום.צילום ארכיטקטוני של חזית של בית ספר
זאת תמונה שמחוברת משתי תמונות קודמות – כלומר חיבור פנורמי.אחרי עריכה של צילום ארכיטקטוני
איזה שינוים אתם רואים?צילום פנים לפני עריכה
אחרי עריכת צילום פנים
איזה שינוים אנחנו רואים כאן? לא הרבה את האמת