צילום אדריכלות מבנים

צילום אדריכלות מבנים בעולם הצילום המקצועי, כל תחום התמחות דורש ידע תיאורטי ופרקטי ספציפיים וציוד מתאים. הקטגוריות של עולם הצילום רק הולכות וגדלות מדי שנה. כיום, תוכלו למצוא צלמים המתמחים בצילומי מוצר, צלמים רפואיים, צילומי סטודיו עבור תינוקות שרק נולדו מה שנקרא בעגה המקצועית צילומי ניו בורן, ועוד עשרות תחומים שונים, הדורשים היכרות מעמיקה עם סגנון הצילום. בכל אחד מתחומי הצילום נדרשת טכניקה ספציפית וציוד טכנולוגי מתאים, בשביל להגיע לתוצאה הטובה ביותר. אחד התחומים המרכזיים ביותר כיום הוא צילום אדריכלות מבנים, שנועד הן עבור האדריכלים עצמם שתכננו את הבניין והן עבור אלו המשתמשים במבנה עצמו לצרכים פרטיים או מסחריים. במאמר קצר זה נסקור את הנישה של צילום אדריכלות מבנים עבור אדריכלים ומתכננים, שרוצים להעשיר את תיק העבודות שלהם, לאחר מכן נראה לאילו צרכים נוספים ניתן לקחת את סגנון הצילום המדובר.

צילום אדריכלות מבנים, עבור אדריכלים וחברות בנייה

צילומי אדריכלות מאפשרים לכם להציג את הנכס שעיצבתם או את הפרויקט של חברת הבנייה עבור לקוחות פוטנציאלים. לאחר שנים של השקעה בתכנון ובנייה, הגיע הזמן לתעד את הפרויקט שלכם למען הדורות הבאים. אחד הדברים המרכזיים ביותר בצילומי אדריכלות מבנים, הוא לצלם את ממדי המבנה בשביל להציג עבור הצופה את כל התכנון האדריכלי מזוויות צילום שונות. כמו כן, חשוב מאוד לשלב בצילומים עצמם גם ירידה לפרטים, לצורך צילומי האלמנטים השונים של מלאכת העיצוב כגון חזיתות המבנה וזגוגיות.   צילום אדריכלי מצריך כמובן ציוד מתאים וטכניקה ספציפית עבור צילום מבנים. בתור צלם אני עובד עם עדשות מיוחדות עבור צילומי אדריכלות כגון עדשות Tilt Shift. הדבר החשוב ביותר עבורי הוא לאתר את הזוויות המחמיאות ביותר לבניין, צריך להיות "פסיכולוג" של הבניין, להראות את החזיתות השונות ואת והזוויות היפות שלו שמהם הוא מצטלם הכי טוב. בנוסף לכך, צריך לבחור את סוג העדשה המתאימה עבור המבנה. בדרך כלל אני מצלם באור יום מלא. אך, בשעות חשוכות יותר של היום, בעיקר בשעות הדמדומים, אני משתמש בטכניקות HDR בשביל להבליט את כל הפרטים הנדרשים באזורים היותר כהים. צילומי אדריכלות מספרים את הסיפור הייחודי של המבנה בתמונות. לכן, לפני כל סט צילומים אני מגיע למקום עצמו בשביל לבחון קודם כל את כל זוויות הצילום המועדפות, ולראות איך אני יכול לשקף בצורה הטובה ביותר את האופי של המבנה. מדובר בתהליך איטי ומורכב שבו אני לומד לעומק את כל הדקויות של הארכיטקטורה ואת יחסי האור וצל המתאימים עבור הצילומים. לאחר סט הצילומים עצמו מתבצעת עבודת העריכה באמצעות תוכנות מתקדמות. המטרה בסופו של התהליך היא להגיש עבורכם בוק צילומים של הנכס לפרסום ברשתות החברתיות ובכל מדיה אחרת כנדרש. כמו כן, תוכלו כמובן להשתמש בכל החומר המצולם בשביל מגזינים פיזיים ואמצעי פרסום נוספים.

צילומי אדריכלות ועיצוב פנים עבור בעלי עסקים

אחד השירותים הכי נדרשים עבור בעלי עסקים וחברות, הם צילומי אדריכלות ועיצוב פנים. בשביל להציג את בית העסק שלכם בצורה הטובה ביותר באתר האינטרנט האישי או ברשתות החברתיות, אתם צריכים לדאוג קודם כל לתמונות איכותיות המשקפות את העיצוב המיוחד של בית העסק, והייחודיות האדריכלית של המבנה עצמו. השירות מתאים עבור כל בעלי העסקים והחברות כולל משרדי הייטק, מוזיאונים, בנקים וכל מוסד פיננסי אחר, בתי כנסת ועוד שורה ארוכה של מבנים. בשביל לתרגם את החזון שלכם למדיה ויזואלית, כדאי לעבוד עם צלם מקצועי המתמחה בצילום אדריכלות ועיצוב פנים. רק צלם שיש לו את הציוד המתאים ואת ההכשרה הנדרשת עבור תחום הצילום הספציפי, יכול לעשות עבורכם את העבודה בצורה הטובה ביותר שניתן.  

קשיים בצילום אדריכלות חוץ – מבנים ובניינים

  בהרבה מקרים צלמי אדריכלות נתקלים בקשיים מסוגים שונים, לפעמים אלה הן בעיות של מזג אוויר ולעמים מגבלות בסביבת הבניין. אפרט כמה מהקשיים, חשוב שהאדריכלים שקוראים את הכתבה ידעו על כך. כהגדרה שלי, כשמדברים על צילום בניינים, מבנים ובתים זה נוגע לדברים שונים. צילום בניינים זה בניין רב קומות. צילום בתים זה לרוב צילום בית פרטי – בית של עד שתי קומות. צילום מבנה יכולה להיות כל דבר – בניין רב קומתי, בית פרטי וגם מבנים אחרים כמו גשר, מבנה ציבורי כמו מוזיאון וכו' כלומר למבנה יש הגדרה מאוד רחבה.

השפעת מזג האוויר על צילום אדריכלות

בצילום מבנים הנעשה בחוץ מזג האוויר משחק תפקיד גדול באיך תצא התוצאה הסופית. לפעמים יש ימי אובך או שרעב וצלם מבנים מבין שאלה הם ימים לא טובים לצילום. האובך באופן כללי מוריד קונטרסטיות מהתמונה. כמו כן כשיש אובך לרוב לשמיים חסר צבע כחול ולפעמים הוא בכלל איננו והשמיים אפורים. האובך יכול גם להוריד את רמת החדות הנראית לעין. גם ימי שרעב בעיתיים לצילום מבנים, כיוון שבימים האלה אין עננים, השמיים כשלעצמם אפורים וחסרי העננים, שצלם אדריכלות רוצה לקבל. דוגמה של יום לא טוב לצילום אדריכלות.

דוגמה למז"א לא טוב

אפשר לראות שיש אובך, התמונה לא ברורה ולא חדה, חסר צבע לשמיים. לכן צלמי אדריכלות צריכים להימנע מצילום מבנים בימים כאלה. שאר הימים הטובים אלה הם ימים של עננים או שמיים כחולים. בימים אלה תמיד כיף לצלם, כיוון שהתמונה יוצאת קונטרסטית ומלאה בצבע. העדיפות שלי היא לימים שהם יש עננים ולא שמיים כחולים. הסיבה לכך היא שבחלק מהמקרים, שמיים כחולים תופסים הרבה מהפריים וכדי לאזן תמונה צריך לחתוך אותה כי 2/3 תופסים שמיים. עם זאת, כשיש עננים, הבעיה הזאת נעלמת, כי יש מה ש"ממלא" את הפריים. צלם אדריכלות בדוגמה הזאת הגשר תופש כשליש מהפריים באנכי, אם לא העננים בפריים הבא, היינו רואים 2/3 מהפריים ריק- פשוט שמיים כפולים. כאן יש סוג של "מילוי" ע"י העננים. בעיניי, נושא העננים וצבע שמיים חשוב לצלמי אדריכלות, כיוון שהמטרה לקבל תמונה יפה בסופו של דבר וזה לא בא בקלות. האפקט הנוסף של העננים הוא בכך שמוסיף דרמה לתמונה והאור לא שטוח. כשיש עננים כחולים, האור הוא מאוד ממוקדם בזווית חדה. כשיש עננים, במיוחד בעונת החורף, יש דרמה בתמונה. צילום אדריכלות בקיץ עם עננים צילום אדריכלות בחורף צילום אדריכלות בחורף ובקיץ יכול להיות מעולה, כל עוד יש עננים, דוגמה מעולה לכך היא של מגדל שצולם משני זווית קצת שונות בעונות שונות אך בשניהן היו עננים. צלמי אדריכלות ינסו למצוא נקודה בגובה וזאת כדי לצלם את הבניין ישר. מה היה קורה אם בניין זה היה מצולם מהקרע? מה שהיה קורה זה שלא הייתם רואים את הגג הראשון של המבנה של משולם הראשון, לא הייתם רואים את הסביבה של המגדל- על גבול של כביר איילון ואת הבניינים ברקע, כל האווירה הייתה נעלמת אם צלם אדריכלות מצליח לצלם בערך מגובה אמצע, יהיה לכך עוד יתרון והוא מתבטא ב"זבל ויזואלי". אם הצילום מתבצע מהקרע תראו הרבה זבל – עמודי חשמל שיסתירו בניין, מכוניות בחלקו התחתון של הפריים, זבל ברחוב, עצים שמסתירים חלק מהבניין, עמודי תאורה ועוד. עם זאת, אם צלם ארכיטקטורה מצלם מהגובה, כל הזבל הויזואלי נעלם או מקבל פחות ביטוי, עצם העובדה שהוא נהייה קטן בתוך הפריים באופן יחסי לבניין.   אם נתעמק, נדע שיש גוונים שונים של כחול. יש ימי קיץ וחורף בלי גשם, בהן הכחול הוא שונה וזה מהותי. לפעמים צבע הכחול הוא כמעט חסר צבע (בגלל מזג האוויר וכל מה שקורה באטמוספירה) ויש ימים בהם הכחול הוא מאוד רווי ואלה הימים הטובים לצילום אדריכלות. כצלם אדריכלות אני בודק יום קודם תחזיות שונות וגם באותו היום המתוכנן לצילום בבוקר אני בודק מה המצב בפועל. לפעמים הצילום המתוכנן מתבטל, כיוון שמזג האוויר לא טוב, נראות לא טובה וכו'. החוכמה לא לצלם בכל מזג אוויר נתון גם אם תוכנן מראש, אלא לבחור יום טוב. יש ימים של פסח בהם השמיים בצבע לבן בהיר, חסר קונטרסט וכו' ובימים אלה כדאי להימנע מלצלם אדריכלות של מבנים.

מגבלות בשטח

בשטח יש לא מעט מגבלות טכניות שמגלים צלמי אדריכלות ביום הצילום. אחת מהן שבה נתקל צלם בתים היא שלא כל החזיתות אפשריות לצילום בגלל שאין גישה, כי לצד אותו מבנה שאנו צריכים לצלם יש בניינים צמודים, למשל בניין שחסום מ 3 חזיתות וזה קורה הרבה. בדוגמה זאת ניתן לראות תופעה נפוצה של בנייה מרובה באזור המרכז, במקרה הזה ברמת גן. זהו צילום רחפן. מצד שמאל בניין צמוד כ 4 מטר, מצד ימין כ 5 מטר, מאחורה יש גם בניין וגם שניים באלכסון, כלומר הוא "חסום" מכל הזוויות חוץ מאחת שהיא מכיוון הרחוב. למה צילום רחפן ולא צילום מהמצלמה? כי במקרה הזה מתחת לרחפן יש בניין, שנמצא בעצם מצד שני של הרחוב, כלומר לא היה מספיק מקום להתרחק אחורה ולצלם את הבניין הזה בצורה נורמאלית. איך אפשר בתנאים כאלה לעשות תמונות לבניין מכל הזוויות, כדי להראות אותו בתאורת בוקר מחזית מזרחית, תאורת יום מחזית דרומים ותאורת ערב מחזית מערבית? פשוט אין שום דרך. צלם אדריכלות ועיצוב פנים הוא לא הכל יכול וכפי שאתם רואים, פשוט אין כאן לאן לזוז, לא שמאל ולא ימין. זה שונה מהורית דרך אגב מלצלם באוניברסיטה, בה יש אדריכלות נוף מטורפת ושטחים של דשה שמאפשרים שטח פנוי רחב כמעט סביב כל בניין. וזה לא הכל, מצד שמאל יש מגדל שמתחיל להסתיר את השמש אחרי שעה 14.30, כלומר מגבלה נוספת היא צילום עד 14.30 ואח"כ רק בדמדומים, כי אתם לא רוצים לצלם בניין כשהוא בצד במיוחד כשמסביב הבניינים כן מקבלים שמש.   להלן דוגמה מורכבת של צילום בניין. אתגר לצלם בתים – צילום בניין אמצעי שרואים בו אורות. מצד שמאל שוכן בניין ישן, שפשוט "דבוק" לבניין שהייתי צריך לצלם. הוא מוקף עם בניינים צמודים והיה מאוד לא קל לקבל גישה לאנשים מבניינים סמוכים מאחורה, כדי לתעד אותו מכמה שיותר זוויות. שימו לב שאחד האתגרים של צלם אדריכלות לתפוס את הבניין בשעה מאוד מדויקת כאשר האור הפנימי בתוך הבית מתחיל להתגבר על האור הטבעי בחוץ. אתגרים כאלה יש לא מעט. למשל בית

אתגרים של צלמי אדריכלות בצילום מבנים

בניין נוסף שצולם מרחפן מראה את השטח, מצד ימין יש וילה צמודה שאין ממנה מספיק מרחק כדי לצלם את הבניין. מאחורה יש בתים פרטיים ועצים שחלקית מסתירים בצורה חלקית את הבניין. מה שנותן לצילום זאת זווית חזיתית מצד שמאל ומהרחוב שרואים ברקע. צלם בתים שחושב רחב ילמד את המגבלות הקיימות בשטח מראש, עוד לפני הגעה. צילום אדריכלי של בניינים לפעמים יכול להיות מאתגר, לפעמים תלויים בגישה שנקבל מאנשים ולפעמים ידרוש פעילות פיזית מצד הצלם כדי לנסות ולמצוא איזו נקודת בשטח ממנה אפשר לצלם את המבנה בצורה אדריכלית טובה, כאשר כל הקווים ישרים. פן נוסף של צילום אדריכלות בשטח הוא קושי של טמפרטורה, במיוחד בחודשי הקיץ, אם צלם ארכיטקטורה צריך לצלם את הבניין מכל הזוויות, אם המצב מאפשר, כלומר אין בניינים צמודים מסתירים. לא קל פיזית גם לעלות לבניינים ממול ולהסתובב בשטח בטמפרטורה גבוהה. לפעמים צלם אדריכלי צריך לתפוס את וועד בית, כדי לנסות לקבל גישה לצלם מבניין ממול מהגג או אפילו מהחלון, זה דורש גם קצת מזל, הרי שאף אחד לא הבטיח שבאותה השעה שצלם ארכיטקטורה יבוא לצלם בניין, הוועד יחכה לו כל היום. מזל כן משחק תפקיד אך גם תכנון ולפעמים צריך לתפוס את הוועד, לתאם ולהגיע ביום נוסף, כלומר זה מייצר מצב שבנוסף ליום צילום ויום עריכה קפדני, יוצא עוד כמה שעות של נסיעה נוספת לשטח.

לנצל את הרגע

לפעמים קורה שהבניין שאותו צריך לצלם צלם ארכיטקטורה מוכן לצילום אבל קורה משהו בשטח מסביב, נבנים בניינים צמודים ליד. כאשר הם יבנו, תהיה חסרה לנו עוד זווית צילום שכרגע אפשר לנצל אותה לצילום ולצלם עוד חזית אחת של בניין. כך למשל עם בניין תוה"א, שלצידו כרגע בונים בניין צמוד שיסתיר חלק מהזוויות. צלם אדריכלות ועיצוב פנים כרגע בונים מגדל תאום שמסתיר שתי זוויות, כולל זאת שרואים כרגע, לכן חשוב לחשוב על הזמן המתאים לתיעוד המבנה הרצוי. גם יותר מדיי מוקדם זה לא טוב, הרי שבדיוק כשהבנייה הסתיימה בסיום הפרויקט, כל חומרי הבנייה, חול, עץ וברזל וכו' נשאר עדיין בשטח וצילום אדריכלי חוץ של בניין שלכם יראה את כל חומרי בנייה ברקע וכדאי מאוד להימנע מזה, נראה לא טוב ומוסיף עבודת פוטושופ מיותרת.

עבודה מול אדריכל

יש גם קושי של ציפיות. לפעמים לאדריכל חשוב אלמנט מסוים בבניין שתכנן אבל הוא לא משדר את זה לצלם אדריכלות. צלם בתים שיגיע לשטח, יתעד במהלך היום את כל הבניין, אך לא ינתן דגש מיוחד לאלמנט מסוים, שבדיעבד מתברר שזה היה חשוב לאדריכל. לכן חשוב שאדריכל יגיד לצלם אדריכלי מראש את כל הדברים החשובים לו בצילום הפרויקט. זה יכול להיות דבר פשוט כמו מרפסת או גינת גן בקומת הקרקע, או אלמנט של מרפסות, אולי אלמנט מיוחד ששיש לבניין. צילום סגנון מרפסת בבניין חדש בצילום אדריכלות נוף למשל, הדגש צריך להיות קצת אחר ולהתמקד בדברים שקשורים לאדריכלות נוף שהאדריכל תכנן ויישם. צילום אדריכלות נוף פינה למשחקי ילדים לצד צילום בית ספר, כאשר אין דגש על צילום מבנה. בצילום אדריכלות נוף הדגש היה לא על בניין בית ספר שלצידו היו אלמנטים של אדריכלות נוף, אלא על דברים שנבנו מסביב. תראו איזה חיתוך של האספלט היה סביב העצים, זה אלמנט לא שגרתי שהיה חשוב להדגיש. צלם אדריכלות נוף כאר אפשר לראות תחילת מגרש כדורסל, עציצים ועצים שתולים לצד הבניין, כלומר התיעוד הוא של אלמנטים של אדריכלות חוץ. צלמי אדריכלות מודעים לא רק לנושא הטכני של צילום, אלא גם לפן האסתטי של התמונה. גם הקומפוזיציה עצמה שבוחר צלם אדריכלי חשובה, הרי ההחלטה היא מה יכנס לפריים ומה לא, כיוונון מצלמה לצד זה או אחר ישנה את הפריים ובחירת מיקום המצלמה וכיוונון אותה לבניין היא קריטית כי משפיעה על נראות התוצאה הסופית. דוגמה נוספת לצילום מבנים היא גשר. צלם מבנים יכול לצלם גשר מהמון זוויות, קרובות ורחוקות, בגובה נמוך ובגובה רב. להלן דוגמה של צילום גשר מרחוב ומגובה רב. צילום מבנה אדריכלי צלמי אדריכלות לרוב לא עולים לגובה אלה אוהבים לצלם מהקרקע את המבנה שאותו הם מצלמים. אני אישית אוהב לבחון זוויות נוספות, מגבהים שונים ונקודות מבט שונות למרות שזה דורש השקעה רבה. צילום מבנה ממרחקים כאלה רחוקים, הרי שבתמונה הזאת אפשר לראות את הסביבה בה הגשר נמצא. כל התמונות של גשר בזה באינטרנט אתם תראו מצולמות ממרחקים מאוד קרובים לגשר. כשצלמי אדריכלות ועיצוב פנים משקיעים יותר, אני בתקווה שאדריכלים ומשרדי אדריכלות יכולים לזהות את המאמץ הנוסף שעושה עבורם הצלם. צילום גשר מרחוק עם סביבה אורבנית

קושי בבחירת שעת צילום

בהקשר לתמונה הקודמת. זמן צילום הוא סופר קריטי. הקושי או האתגר של צלם אדריכלות ועיצוב פנים נתקל בו הוא בחירת זמן נכון לצילום הבניין בערב. כאן תופס הניסיון של צלם, הרי ש 10 דקות לפה או לשם והאור כבר לא טוב. שעת הדמדומים מגיעה כ 10 דקות אחרי השקיעה אך בחירת זמן נכון לצילום הבית הוא לא כזה טריוויאלי כמו שזיהיתי במהלך השנים. צלם אדריכלות הטווח הוא מאוד קצר, לרוב אחרי השקיעה ולא מייד אחריה, מגיע הזמן המושלם שצלמי אדריכלות מנצלים לא מעט הנקרא blue hour או magic hour, כשהאור הנדלק בפנים משתווה בערך לאור הטבעי בעוצמה שלו, כך נוצר באלאנס מעולה בתאורה, כשצבעי השקיעה בחוץ עדיין נשמרים והאור הפנימי מאוזן. זאת הייתה דוגמה לצילום בשעה נכונה בדמדומים, אבל יש עוד הרבה זמנים אחרים שאפשר לדבר עליהם, למשל צילום בשעת הזריחה או צילום בשעות הצהריים.  למשל בעונת הקיץ צילום בשעה 12 הוא חסר משמעות בגלל הזווית הגבוהה של השמש, לעומת זאת בחורף הזווית של השמש בשעה 12 היא סבירה מאוד.

צילום בקווים ישרים

הקושי הנוסף שצלם אדריכלות מתמודד איתו הוא צילום בקווים ישרים. אפשר לכתוב על זה הרבה אך אהיה קצר ולעניין. קודם על צלם אדריכלות (ולאו דווקא עיצוב פנים) חובה לצלם עם עדשות שמיועדות לצילום אדריכלות. צילום אדריכלות מבנים נעשה כך שהמצלם מכוון במצלמה קווים אנכיים, מאונך לקרקע ואח"כ מעלה את ציר העדשה כדי שהבניין יצא ישר. לא פעם צילמתם בניין בנייד וכיוונתם כליי מעלה ויצאו לכם קווים עקומים, נכון? זאת בדיוק התופעה. בדוגמה הקודמת, ראיתם מגדל שצולם בצורה ישרה מאוד, פלס. כלומר צלם ארכיטקטוני כיוון את שני הצירים ישרים ומאונכים. יש גם ציר נוסף(לא אכנס לפרטים) שגם הוא צריך להיות מכוון בפריים של המצלמה, אבל במקביל לציר החזית של הבניין, שזה גם קריטי כדי שהבניין לא יצא מעוות לצד. אבל, יש מקרים בהם הבניין עצמו הוא "עקום" ואין עליו איזשהו ציר שעל פיו אני יכול לכייל צירים ולבדוק אם אני מאונך אליו. בדוגמה הקודמת זה היה קל כי יש פסים ישרים גם בתוך המגדל וגם בחוץ שאני יכול להשוות לשי. ומה עם הדוגמה הזאת? צלם ארכיטקטורה במקרה הזה, מגדל שלא רואים קווים ישרים מאונכים, צלם ארכיטקטורה ישתמש בצירים ופלס של ראש חצובה שעליו יושבת חצובה ובנוסף יבדוק בפלס האלקטרוני שאכן המצלמה מכוונת פלס ומאונכת לקרקע. כמו כן, צלם אדריכלות יכול לבדוק תקינות הפלס גם לפי בניינים ברקע. עד כה פירטתי לכם את הקשיים שבהם נתקלים צלמי אדריכלות והכי חשוב איך פותרים אותם. להיות צלם אדריכלות/עיצוב פנים זאת לא משימה פשוטה אך אם יש אהבה למקצוע, אפשר בסוף להצליח.   מעוניינים לשמוע פרטים נוספים על צילום אדריכלות מבנים? מעוניינים לקבוע פגישת היכרות ראשונה? אל תהססו לפנות אלי באופן אישי.